Jensen Gymnasium Södra


Det är jättemånga som undrat om jag ska till Gymnasiemässan idag och representera skolan. Det ska jag tyvärr inte göra men jag kan ändå berätta lite om min skola för er som undrar, faktiskt fått väldigt många frågor. Det som gäller är att enligt mig så finns det en positiv och negativ sida av allt, och sedan får man ju välja själv vilken sida som väger mest och på så sett känna efter om det är en skola man vill gå i.


- Tiderna
Fördel:
Vi går halvdagar på jensen och ett exempel på en vanlig dag för mig kan vara 08.00-12.00 och detta är hur skönt som helst. Man får mycket mer fritid och man har även tillräckligt med energi under dagen som räcker till lektionerna. Går du från 08.00-16.00 hinner du bli jättetrött efter halva dagen och hälften av lektionerna flabbar du bara igenom då. Så ser jag på saken, att man orkar mer när dagarna inte är så långa.
Nackdel: För att dagarna ska kunna vara så korta utan att man förlorar en massa studietid så innebär det att alla raster som vi har eller 5-10 minuter långa och inte längre. För dom som har spring i benen kan detta bli ett problem och en del kanske tar ut sin energi på lektionen och pratar/leker bort den istället för att jobba.

- Luncherna
Fördel: Vi får ett matkort från skolan som gäller på utvalda lunch-ställen i Stockholm. Vissa hemskt nära skolan och andra en bit in mot stan, man får välja själv vart man vill åka och käka. Det som är bra är att eleverna kanske tar sin tid att faktiskt äta lunchen nu när man får välja själv. Både lunch-ställe och vilken mat. Hade det vart skolmat hade kanske inte lika många käkat eftersom att svensk skolmat är något som många klagar över. Korten laddas med 35:- varje dag som du får utnyttja till din man.
Nackdel: Detta är nog det sämsta med skolan, vart får man mat för 35:-? Man får lägga till extra pengar varje dag när man ska äta, om man inte vill köpa 2 frallor som man får för 30:-. Men 2 stycken frallor klassas väll knappast som mat? Jag käkar en kycklingsallad ungefär 4 gånger i veckan och sen mat på en riktig restaurang en gång i veckan. Totalt lägger jag alltså ut 110:- på skolmat varje vecka, från egen ficka. Det blir 440:- varje månad bara till skolmat, och för alla som inte har världens bästa ekonomi och kanske bara lever på studiebidraget eller inte ens det kan detta bli tufft. Och hur känns det för folk att kanske få behöva säga "nejmen gå ät ni, jag väntar här jag har inga pengar"?

- Lokalerna
Fördel:
Jensen står för "träning för verkligheten" och det märks på hur själva skolan är uppbygd. En stor reception precis när man kommer in till skolan, lokalerna där lektionerna hålls är jätteljusa och fräscha, 3 långa rader där eleverna sitter och en lärare som står upp längst fram. Man ser klart och tydligt att salarna är till för lektioner, men ändå ser de inte ut som andra klassrum. Jensen vill ge känslan av att man är på ett företag, och inte en skola. Så mycket plus till lokalerna som är väldigt fräscha.
Nackdel: Klassrummen ligger väldigt nära varandra och det är glasrutor emellan, så det kan lätt bli att man sitter och tittar in till sin kompis i klassrummet, eller på en snygg kille eller en tjej som peter i näsan eller fisan. Eller så kan folk som går förbi utanför bli intresserade av det som sker i klassrummer och ställa sig och stirra in vilket kan distrahera oerhört mycket.

Sådär, nu har jag väll varit duktig? =D Skrivit ner mina personliga åsikter om skolan till alla er som undrar. Hoppas att många läser och skaffar sig en egen uppfattning. Undrar ni något mer så är de självklart bara att ställa en fråga så svarar jag på den!

Kommentarer
Postat av: Rebecka

På NTI har vi matkort som är laddat med 50 spänn, mycket bättre!

2008-11-13 @ 13:32:43
Postat av: memee

låter lite som min skola men skillnaden e att vi inte har "glasrutor mellan klassrummen :P

2008-11-13 @ 15:01:41
Postat av: Mikaela

Hej!

Jag funderar på att börja i Jensen och det där med maten är väl inte det bästa (sen har man väll ingen idrott i skolan utan måste åka någon annan stans?). I alla fall, jag undrar om jag en dag får 35 kr av skolan men köper något för 10 kr (vad det nu kan vara som kostar så lite) finns de 25 kr som blev över kvar till nästa dag då?



Kram!

2008-11-13 @ 15:17:59
URL: http://mikaelauw.blogg.se/
Postat av: janie

men lyx!

här i finland får vi mat i skolmatsalen, relativt god nog, men en elevs lunch får kosta cirka 70 cent.. 7 kronor typ.

2008-11-13 @ 15:26:34
URL: http://yae.blogg.se/
Postat av: Tobbe

hej och hå jag vet vart jag ska gå. tack för att du skrev ett helt inlägg om jensen :)



Förresten, såg dig i Piraya idag, tidningen. kanske lite sen, eftersom att jag läste i din blogg att du skulle vara med för länge sedan, man jag såg dig fortsfarande! :D

2008-11-13 @ 18:13:38
URL: http://www.tobbejonsson.se
Postat av: Annika

En fråga, tycker du att det är bra att gå på en privat skola? Och så vill jag också säga att 35 kr är rätt så mycket om man jämför med det som kommunala skolor betalar per måltid!



MVH Annika

2008-11-13 @ 20:28:58
URL: http://misssaara.blogg.se/
Postat av: Emma

men det där med maten. man kan väl typ käka korv med bröd och sånna saker några gånger i veckan och sedan lyxa till det ordentligt :D

2008-11-14 @ 17:10:48
Postat av: Emma

jag funderar på att gå jensen, dock norra. tror du att det är någon skillnad på skolorna?

2008-11-14 @ 20:06:38
URL: http://eemsis.blogg.se/
Postat av: FEBB

Fan va bra amir! Läste varje ord typ, baar hört dåliga rykten om skolan innan.



Tack!

2008-11-15 @ 01:46:32
URL: http://febb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0