Dagens fråga

Åh vad skönt. Det är alltid någon speciell känsla att komma hem efter att man sovit borta en eller flera nätter. Det känns bara så skönt. Kom precis innanför dörren och ska ta en powernap eftersom att jag klev upp så tidigt idag, känner mig jättetrött faktiskt. Ska lägga mig under mitt varma och mysiga täcke nu och sedan hörs vi om ett tag igen.

Eller nej vänta... Det kom fram en utländsk kvinna med trasiga kläder och slitet hår till mig på tunnelbanan idag och bad om lite pengar. Jag blev jätteirriterad och tyckte att hon var oförskämd som gick runt på tunnelbanor och tiggde pengar av folk som om det inte vore något fel alls.

Dagens fråga: Vad tycker ni om folk som tigger pengar på tunnelbanor!?

Skylla sigsjälv eller medlidande?

Kommentarer
Postat av: ahlander

jag tycker dom är hemska! :O

2009-04-13 @ 14:28:34
URL: http://aahlander.blogg.se/
Postat av: Marianne

Jag tycker dom är söta.

2009-04-13 @ 14:32:15
URL: http://madebymc.blogg.se/
Postat av: Josefine

alltså dom får egentligen skylla sig själva men när man ser dom känner man typ medlidande haha x)



Maila mig om du vill amir, du verkar som en skön lirare :P

2009-04-13 @ 14:32:49
Postat av: Toby Hagberg - ♣ Boys style in a gay's life ♣

Lite både och. :S

2009-04-13 @ 14:33:59
URL: http://tobys.se
Postat av: Åberg

Jag ger alltid pengar när någon kommer o frågar. Inte mkt, men kanske så det räcker till en korv me brö iallafall.

2009-04-13 @ 14:37:35
URL: http://lutzia.blogg.se/
Postat av: Caroline Erlin

Jag tycker att det är helt okej i alla fall om de verkligen inte har några pengar och allt de vill köpa är mat eller något annat viktigt.

De finns ju de som tigger pengar för att köpa droger och alkohol för så om någon tigger pengar och man känner sig generös tycker jag att man ska gå och köpa lite mat och ge till personen istället. Bättre med mat än pengar som kan gå till dåliga saker.

2009-04-13 @ 14:38:35
URL: http://carolineerlin.blogg.se/
Postat av: marwin abdi

Det är jobbigt och synd, sure.



Men tänk om du skulle ha varit i samma situation och alla hade tyckt att du var skitpinsam som tiggde pengar på tunnelbanan? Tror inte det skulle vara kul alls.



xoxo

2009-04-13 @ 14:41:53
URL: http://qass.blogg.se/
Postat av: Evin Nûjen

Vilken svår fråga.. Ja du, visst blir man irriterad men på det andra sättet kan man tycka synd.

Alla tycker ju fortfarande olika.



Amir är den bästa!

2009-04-13 @ 14:49:44
URL: http://eviinn.blogg.se/
Postat av: Anonym

man ska inte tigga, dom får försöka sälja något och visa att de verkligen behöver pengrna

2009-04-13 @ 14:54:32
Postat av: Sarah

det bror på..

är det nån som knappt har kläder, stinker piss och knappt har tänder (höhö) så kanske jag skulle kunna ge fem spänn, bror på om jag har löst sådär.

men det spelar också roll om jag är på bra eller dåligt humör. jag hatar därimot folk som kommer och lägger lappar på tåget när man sitter där. Och så om man inte lägger pengar så tar dom tillbacks lappen med en ''bitch'' blick. som om det var mitt fel att dom var hemlösa -.-'' kram

2009-04-13 @ 14:56:30
Postat av: MADDE

dom får skylla sig själv helt klart,, uch! hatar sånna människor!



haha //madde

2009-04-13 @ 14:57:19
URL: http://madeleiness.blogg.se/
Postat av: lina

jag tycker varken eller. Klart att man får lite medlidande, men många av dem har ett nice boende och långt ifrån ekonomiska svårigheter, så jag har börjat dra alla över en kant tyvärr.. Synd att de som fejkar drar ner de som är i behov av hjälp!

2009-04-13 @ 14:57:31
URL: http://juniolsson.blogg.se/
Postat av: lovisa

Jag har väldigt svårt för folk som går runt och ber om pengar eller bara sitter med en skylt, jag skulle aldrig ge pengar till dessa. Ofta är det ju inte ens de som får pengarna utan någon rik snubbe/kärring som skickar ut dem, ger dem pengar till mat så att de överlever och tar resten själva. Däremot såna som står i tunnelbanan och sjunger/spelar instrument eller annat kan jag tänka mej att ge pengar till, de gör ju faktiskt något! (:

2009-04-13 @ 14:57:48
URL: http://www.cremisi.devote.se
Postat av: tobias

jag tycker inte det är ett dugg fel av göra så.

De människorna har inte alltid haft samma förutsättningar som vi andra. Vi har fötts i ett relativt rikt hem och kan utbilda oss och satsa på det som vi vill, men det har inte dessa männsikor alltid haft chans till.



Om man inte vill ge dem pengar så behöver man ju inte och då kan man ju bara ignorera dom i så fall.

2009-04-13 @ 14:59:59
URL: http://itstobi.blogg.se/
Postat av: Anonym

dom kanske har kommit utan pengar eller är jätte fattiga och kan inte svenska så enda sätte för dom är att tigga pengar. Jag menar... en som har bra ekonomi skulle ju aldrig gå ut på tunnelbanor och tigga pengar. Det är ju dom som verkligen behöver det

2009-04-13 @ 15:00:38
Postat av: frida

för ett par veckor sedan så mötte jag en tiggare utanför ett köpcentrum. Hon bad mig om en tjuga gråtandes.. jag gav henne alla lösa pengar jag hade och tro det eller ej. hon dansade av lycka.. hoppade och grät glädjetårar. Det gjorde mig så oerhört lycklig i mitt annars misära liv. Jag låg då nämligen inlagd på en depressionsavdelning i 2 månader. Men såna små saker gör att man kan må så mycket bättre. Man mår bättre av att hjälpa andra!

2009-04-13 @ 15:01:09
Postat av: Julia Romo

Jag hade också blivit arg. Lite synd kan man väl tycka att det är. Innerst inne, men ser man en sån ligga där äcklas jag bara...

Även fast det är lite synd om dom så borde de skylla sig själva. De kanske inte VALT det livet, men har inte gjort någonting åt det. Går bara runt och tigger pengar istället för att slaffa ett liv & ta tag i saken... :)

2009-04-13 @ 15:06:14
URL: http://juliaromos.blogg.se/
Postat av: Raghid

men gud stackars henne älskling :(

2009-04-13 @ 15:13:03
URL: http://raggee.blogg.se/
Postat av: THE TRUTH ABOUT TEREZE.

Skylla sig själv. De har antagligen satt sig i situationen själva.

2009-04-13 @ 15:13:34
URL: http://tekirch.blogg.se/
Postat av: M

Stackarn :( klart man ska ge lite pengar.

2009-04-13 @ 15:15:15
Postat av: Anonym

Blandade känslor, men mest medlidande. Fast inte när det kommer till tunnelbanetiggarna. De flesta på tunnelbanorna jobbar ju i ligor, speciellt de med lappar. Ge inte nåt till dom alltså!

2009-04-13 @ 15:21:27
Postat av: Ellie ofcourse

Asså i Sverige finns det ju SOS, som hjälper folk med bidrag, det ska inte behöva bo någon på gatan, men däremot ställer de vissa krav på dem som dem ger bidragen till, tex att leta jobb visst antal gånger i veckan eller gå på svenska kurs eller andra krav osv o vissa följer kanske inte det.



Och det där med de inplastade lapparna folk går omkring med på tågen, eller vissa som bara tigger med en mugg, oftast så är det ligor som håller i det, det fanns en gubbe som var utan ben som dom tvingade till Sverige o som samlade ihop miljontals kr till ligan.

Som sagt, iallafall dem med inplastade lappar, håll er borta från dem och ge inte pengar!!! ;)

2009-04-13 @ 15:27:47
URL: http://amely.blogg.se/
Postat av: sara

Min farmor berättade en gång om att hon mötte en sådan som tiggde penar på tunnelbanan som gick av på samma ställe som henne, och när hon kom upp ställde hon sig bakom en buske och bytte om till kostym och gick till jobbet.. Oftast är det folk som 'klär ut sig' för att tjäna lite pengar genom andras sympati. Även om man är hemlös finns det väl något bättre sätt att tjäna lite pengar till en korv (eller alkohol) på?

2009-04-13 @ 15:32:06
Postat av: Michelle

hur kan du tycka det är irreterande ?

tänk om du hade varit i den situationen ?

2009-04-13 @ 15:34:27
URL: http://hejmichellle.blogg.se/
Postat av: Zelly

de där som går omkring på tunnelbanan med en lapp i handen där det typ står "mitt barn är sjukt, och jag har inga pengar att åka hem för" blir jag så jävla irriterad på. Hur fan kom du hit då om du har barn hemma...sen vill de ju inte arbeta utan tycker bättre om att tigga pengar av folk. Irriterad är bara förnamnet..hahah

2009-04-13 @ 15:36:05
URL: http://fabulositysecret.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad menar du egentligen med "skylla sig själv" ?

2009-04-13 @ 15:43:01
Postat av: Johan

Skylla sig själva gäller nog vissa fall men sen äre säkert dom som värkligen haft svårt :S men tiggare blir man irriterad på..

2009-04-13 @ 15:58:59
URL: http://johanbliixt.blogg.se/
Postat av: Felicia

Jag förstår vad du menar, och den sortens tiggeri är inte heller laglig, det finns många som tigger genom att använda sig av t.ex en gitarr då dem spelar musik och ser detta som dess jobb. Men att tigga öppet på en tunnelbana tycker jag inte är okej. Sen finns det många olika bakgrunder, här i Göteborg så finns det många romer som tigger men som då ger vidare pengarna till en slags boss, det är inte okej och de människorna har dessvärre inget val.

2009-04-13 @ 16:12:27
Postat av: rikenberg

tiggare går bort....de får klippa sig och skaffa sig ett jobb som alla andra!

2009-04-13 @ 16:13:54
URL: http://rikenberg.blogg.se/
Postat av: Rickelito

Läs gärna min recension om Gran Canarias nöjesutbud för homosexuella på min blogg! http://rickelitosreality.blogg.se



Känn glimten i ögat ;)

2009-04-13 @ 16:24:13
URL: http://rickelitosreality.blogg.se/
Postat av: AA

no no no aldrig ge pengar till folk i tunnelbanor! dom får skylla sig själva, jag har svårt för medlidande när de gäller folk som tigger :)

2009-04-13 @ 16:25:49
Postat av: Anonym

dom får skylla sig själva som hamnar på gatan

nnåting har dom ju gjort som gör att hon hamnat där

så SKYLL ER SJÄLVA

2009-04-13 @ 16:27:21
Postat av: Catta

Det beror ju på, man vet ju inte hur deras uppväxt varit, hur mkt dom kämpat men inte kommit någonstans.. de kanske hade en tuff barndom, inte fick gå i skolan osv. Men en liten slant kan man ge tycker ja.. men ibland kan de bli lite jobbigt, speciellt om de blir sura för att de inte får något

2009-04-13 @ 16:29:28
Postat av: isa

nja skylla sig själv kan dom ju inte göra haha.

Det är väll inget dom har valt att bo på gatan

fasst jag tycker det är fel att "tigga pengar" det är oförskämt, skillnad om man tex spelar gitarr eller något då tigger man ju iaf inte ^^

2009-04-13 @ 16:35:03
Postat av: Sara

Det är ingen mening att ge pengar till folk som tigger på tunnelbanan, pendeltåg eller på gatan. Vi har ju ingen aning att veta vad pengarna går till, kan ju lika gärna vara droger. Köp istället situation sthlm av dom som säljer, då vet vi iaf att vi hjälper till. Eller gå och köp en kaffe och bulle till någon stackare som fryser, då blir dom glada :)

2009-04-13 @ 16:38:00
Postat av: ...

tycker såklart synd om dem, men vissa av dem är skumma,



www.imyourpusher.blogg.se

www.imyourpusher.blogg.se

www.imyourpusher.blogg.se

2009-04-13 @ 16:42:46
Postat av: emma

medlidande såklart, visst.. vissa har ställt till den skiten själv med droger osv men vissa har faktiskt kommit till sverige om hopp men sen inte haft råd till bostad osv,

2009-04-13 @ 16:53:31
Postat av: Hanna

Oftast så blir jag bara irriterad. Särskilt de personerna som går omkring med lappar där de drar någon snyftare om att deras son har leukemi och att de inte har råd att betala kostnaderna för mediciner och god knows what. Det värsta är ju bara att de använder samma lappar, jämt. Kan de inte hitta på någon ny historia någon jävla gång. Om de ska pracka på mig en jävla lapp och mer eller mindre tvinga mig till att läsa den så kan de åtminstone variera historierna. Det är ju som att behöva läsa samma tråkiga notis i tidningen tusen gånger. Man orkar till slut inte bry sig. Och man kan ju egentligen inte bry sig om allt och alla hela tiden. Ja, synd... Vissa är mindre lyckligt lottade och har mindre pengar. Nej, jag tänker inte få dåligt samvete för att jag har det bra och har råd med mat på bordet. För det är inte mitt fel att de inte har det. Jag har mina egna I-landsproblem att tänka på och ingen kan rädda världen. Att tigga pengar är inte lösningen på världens problem. Det är samma sak med idioterna på stan som försöker värva en till Amnesty, Greenpeace och så vidare. Låter kanske lite hårt. Men om jag är intresserad av att ge pengar till fattiga, eller till någon välgörenhet så letar jag upp möjliga alternativ själv. Jag vill inte bli påhoppad på tunnelbanan, när jag strosar på stan eller någon annanstans. Hej, nu har jag skrivit en hel bok om det här så kanske dags att runda av... ;)

2009-04-13 @ 17:01:37
URL: http://hannamariadenise.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag brukar aldrig ge pengar till folk som tigger på tunnelbanan. Jag har sett samma kille flera gånger och kommer fram med kort som han berättar om "sitt sjuka barn" och varje gång är det olika historier

2009-04-13 @ 17:02:35
URL: http://anegren.blogg.se/
Postat av: /s

Men usch!

dom kan väl skaffa sig ett jobb, eller om dom inte bor här legalt(?) så kan dom för fan ta och flytta.



2009-04-13 @ 17:11:47
URL: http://haaile.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tycker dom borde söka hjälp hos socialen eller något, man blir ju rädd för dom! Haha

2009-04-13 @ 17:13:46
Postat av: Anonym

Du är en väldigt okänslig, ynklig och liten person Amir. Vad tror du hon råkat ut för i livet som gjort att hon numera är tvungen att tigga på tuben? Tror du att hon själv tycker att det är angenämt?



Att du hade konstiga åsikter visste jag redan, men att du medvetet degraderar dig till denna låga nivå tycker jag är helt ofattbart. Din logik är ungefär lika bristande som de som kallar bögar för både det ena och andra. Du, som själv tillhör en utsatt grupp, borde veta bättre.



Fy skäms Amir!



Det här var kanske det dummaste du någonsin skrivit.



/Klaus

2009-04-13 @ 17:20:07
URL: http://www.beunited.se
Postat av: Ingrid

Sverige är ett land där man kan få hjälp även om man inte har några pengar eller lägenhet. Det finns faktiskt hjälp att få! Så förstår inte riktigt varför dom går runt och tigger pengar då. Visst det är faktiskt synd om dem..men är det inte bättre att skänka dom kronorna till hungriga barn i andra länder som inte har samma förutsätningar som Sverige. Men det är bara så som jag tycker :)



Fresten din blogg är jätte bra!



// Ingrid

2009-04-13 @ 17:20:43
URL: http://ingridsliv.blogg.se/
Postat av: Effie

Om man nu väljer att ge pengar till tiggarna så kan man ju aldrig vara säker på vad de används till... Sverige är ett land som är gjort för att folk ska slippa svälta och det finns hjälp, jag tror att många tiggare bluffar. T ex vissa som låtsas att någon av deras släktingar är sjuka m.m för att folk ska känna mer medkänsla och ge mer pengar. Jag tycker det är rätt irriterande att folk tigger på tunnelbanan, det finns andra bättre ställen att gå till helt enkelt...

2009-04-13 @ 17:31:17
Postat av: idaa

det beror på , vissa sånna som tex låssar att dom inte har några föräldrar och att dom inte har någon mat och inte kan svenska , sånna tycker jag inte synd om , för sånna växlar in upp till 5000 per DAG , det är .. skaffa er en utbildning och ge pengar till sånna som behöver det , sen finns det sånna som inte har några pengar för att dom köper sprit för allt , då får dom skylla sig själva , men det finns säkert vissa som inte har några som inte har pengar och det verkligen är synd om , men det är så många som bara låtsas , så ja ger aldrig pengar till sånna ,



förövrigt vill ja bara säga att ja tycker det är skit coolt att du vågar stå för att du är bög , och skriver verkligen helt personligt , det borde finnas mer som du ! <3

2009-04-13 @ 17:35:25
URL: http://barajagida.blogg.se/
Postat av: selle

men ditt äckliga bög svin?

vadå en utländsk kvinna ? vart du chockad för den större delen av tiggarna i sverige faktiskt är svenskar ! och nej jag kan inte skylla på dom !! dom får knappt nån hjälp av socialen om en 15 årig tjej inte får hjälp av socc för att hon blev våldtagen tror ja inte nån medelsålders man/kvinna som bor på gatan heller inte få hjälp ! ta reda på fakta innan du snackar !!

2009-04-13 @ 17:44:53
Postat av: Cybéle

Stör mig på såna som tigger pengar & säljer rosor..en kvinna kom fram till mig & visa en bild på sina barn & 3 kr & bara"Please" Jag orka inte bry mig hade inte ens pengar på mig heller =P

2009-04-13 @ 17:47:28
URL: http://sweetc.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker så här:



I Sverige behöver man inte tigga pengar. Det finns socialbidrag. Ingen ska BEHÖVA tigga pengar, för det finns redan hjälp. Så dom får skylla sig själva. Fast det är klart. Skulle man ha 3 kr i fickan så kan man ju lika gärna dela med sig. Men som sagt, det finns hjälp.

2009-04-13 @ 17:49:15
URL: http://annawinblad.webblogg.se/
Postat av: Anonym

det är ju så svårt att veta alltså, vissa kan ju luras och vissa inte.

så det beror helt enkelt på vilket humör jag är på.

2009-04-13 @ 17:50:42
URL: http://bikisen.blogg.se/
Postat av: Misslyyckad´

Dom kan inte vara så fattiga när dom går runt med adidas skor & lyckas komma på tågen.. så jävla misslyyckat alltså.. :P

2009-04-13 @ 17:58:37
URL: http://metrobloggen.se/misslyyckaad
Postat av: alexandra

de beror helt på hur de hamnade där !

2009-04-13 @ 17:58:40
URL: http://ajeriksson.blogg.se/
Postat av: sara

Både ja och nej



Alla kan ju inte ha det bra.

Men för det ska inte dom tigga pengar av oss

2009-04-13 @ 17:59:37
Postat av: robin

Skylla sigsjäl. Djur där emot är det synd om :)

2009-04-13 @ 18:11:27
URL: http://stilrobin.com
Postat av: SKÖNHETSTIPS & HEMMAKURER

För er som ständigt ber er favoritbloggare att lägga upp skönhetstips, kolla hit! Mina läsare gjorde likadant.



Ni behöver inte be de längre, nu har jag en nystartad hemsida FYLLD av olika skönhetstips & hemmakurer som jag personligen kan rekommendera.



Flera inlägg i veckan. Kom ihåg: Det finns inga fula människor, bara lata sådana!

2009-04-13 @ 18:19:28
URL: http://skonhetstips.com
Postat av: Anonym

vissa som är ute liggare och behöver pengar kanske har haft en tuff uppväxt utan föräldrar så dåkanske de inte är deras fel att dom inte ha pengar.. Men vist där inte rätt att tigga på tunnelbanor..

2009-04-13 @ 18:20:12
Postat av: mariana DG

skylla sig själva absolut.. för de finns hjälp

2009-04-13 @ 18:23:14
URL: http://andresbabiie.blogg.se/
Postat av: angelica

Jag ger inte folk pengar alls så, då jag tycker som du! Känns som hon tigger pengar till droger eller alkohol och jag tänker inte ge pengar till någon med ett missbruk! Visst, hon kanske inte är en missbrukare men ska hon berätta hela sitt livs historia för mig? Njä, tror inte det.

2009-04-13 @ 18:24:55
URL: http://inevercry.blogg.se/
Postat av: EvelinA

Jag tycker att de får skylla sig själva :p lite taskigt kankse men vaddå, dom får väl anstränga sej lite och söka jobb som alla andra!:P

2009-04-13 @ 18:25:16
Postat av: lina

den som är uteliggare bheöver egentligen inte vara uteliggare för det är bara att skaffa ett jobb så får ma npengar. eller så börjar man sälja aftonbladet/expressen osm alla kan göra så får man pengar snabbt

2009-04-13 @ 18:28:07
Postat av: Lady Humpalot - fun & fearless

Tycker synd om dem som fan, samtidigt som det ibland kan vara irriterande. När jag bodde i Barcelona kom det alltid in uteliggare på tågen & skulle spela panflöjt & därefter samla in pengar... låter egoistiskt att säga det här men när det är morgon & man är trött vill man bara ha lugnt & ro...

2009-04-13 @ 18:30:53
URL: http://ladyhumpalot.blogg.se/
Postat av: Anonym

både och

2009-04-13 @ 18:31:27
Postat av: johline

det bror på, det finns ju faktiskt folk som varit med i olyckor, forlorat sitt hem och sin familj, dom tkr jag inte illa om, om man vet att det är sant, men dom som tigger för att supa bort det sen är inte okej

2009-04-13 @ 18:31:56
URL: http://johlinen.blogg.se/
Postat av: Fanny

Jag vet inte vad jag ska tycka om dom egentligen.. Jag bor i Jönköping och när man är i stockholm finns det verkligen många som tigger pengar och jag tycker faktigst att det är oförskämmt att tigga pengar så samtidigt som jag tycker synd om dom.

Men när jag ser sånna som tigger pengar så får det mig mest att tänka att jag aldrig ska bli en som tigger pengar på tunnelbanan..

2009-04-13 @ 18:47:36
Postat av: Jenny

Sympati för dem som sover under en tidning. Men jag känner ingen sympati över huvud taget för de som går runt på tåg och liknande och tigger pengar. Det är en som alltid går runt på sommaren och lämnar lappar åt en där det står att hans barn är jätte sjuka i en jätte farlig sjukdom som går att bota om han får pengar osv .. men borde han inte kunna få ett bidrag om det nu är så att barnen är så sjuka? åååh, blir å irriterad när de gör så!!

2009-04-13 @ 18:47:56
URL: http://kidabouche.blogg.se/
Postat av: Natttaaa baby

de bror nog på va de ä för person o om hu mkt pengar de gäller.



men om de va en luffare som typ vill ha 10 spänn så kan ja ju självklart ge de, men om de ä handlar om hundra o sånt , så i dont think so :)

2009-04-13 @ 18:56:59
URL: http://rumparumpababy.blogg.se/
Postat av: Assi

Medlidande, definitivt! Varför ska man säga "skyll dig själv", när man inte ens vet hur hans barndom var, vart han kommer ifrån osv?

2009-04-13 @ 18:58:21
URL: http://astronomi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag kan tycka synd om vissa som inte rår för det..

Speciellt om bor i Sverige så ska man kunna råd med saker o ting utan behöva stå i gatan o tigga..



Jag tycker det är obehagligt samtidigt.

2009-04-13 @ 19:00:38
Postat av: kajsablom

Skylla sig själva

2009-04-13 @ 19:01:44
URL: http://kajsablom.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det är deras eget val att ha det sådär. Vi bor i Sverige, här kan man få socialbidrag eller söka jobb. Det är upp till en själv hur man vill leva. Och en sak är säker sådär behöver man inte ha det om man inte är för lat för att söka bidrag och ett jobb.



Tänk om alla skulle gå runt och tigga. Då skulle inte samhället fungera. Tycker det är dålig stil att sätta sig sådär och tycka synd om sig själv. Tigga utav dem som kämpar och jobbar för sina pengar.

2009-04-13 @ 19:04:04
URL: http://tiwia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag tycker inte att det är fel.. Fast visst kan det vara irriterande om man sitter och lyssnar på musik eller pratar med någo, så kommer de fram och knackar en på axeln. Men vad jag har märkt så går de bara fram och tillbaka utan att störa särskillt mycket ;)



Jag brukar alltid ge dom en slant =)

2009-04-13 @ 19:06:57
URL: http://biizz.blogg.se/
Postat av: Bellie

Hej, jag är en thailändsk, polsk & svensk 17 årig tjej som vill bli tatuerare! Ta gärna en titt i min blogg :)



http://thailack.blogg.se

2009-04-13 @ 19:15:56
URL: http://thailack.blogg.se/
Postat av: julia

Med tanke på att det finns massvis med olika bidrag att få så tycker jag att det är helt fel! Det värsta är när de kommer in eller skickar in sina barn på t.ex. McDonalds, de känns liksom bara äckligt när de trycker upp äckliga rosor i maten..

2009-04-13 @ 19:20:50
URL: http://eirajulia.devote.se
Postat av: Anonym

Jag vill inte ge tiggare några pengar pga. att de gör detta på ett väldigt fult sätt. Man vet ju inte ifall de ljuger, pysslar med kriminalitet vid sidan om eller om de kommit till Sverige bara för att tigga pengar från rika svenskar.



Jag köper hellre faktum (gbgs svar på situation Stockholm). De gör någonting åt sin situation och det är en bra tidning. Dessutom kontrolleras det så att de inte är drogpåverkade och att de sköter sig.

2009-04-13 @ 19:26:20
Postat av: Denise

Hejhej :D



Jo du, det är svårt. Man tycker synd om dom. För dom har de ju värre än oss. Men å andra sidan, varför? Dom som är uteliggare är ju dom som antingen slösar bort sina pengar från staten eller inte får några. Och har man inget arbete eller bostad så får man pengar av staten, om man inte bor här olagligt. Invandrare tex. Så dom som är uteliggare är ju antingen olagliga, lägger pengarna på andra saker eller inte tagit kontakt med staten. Så igentligen ska man ju inte tycka synd om dom. Men endå så gör man det ju, iaf jag.



Men ha det bra, pusskram<3

2009-04-13 @ 19:33:00
URL: http://deenise.blogg.se/
Postat av: Signe Martin

Hatar folk som tigger! På någotsätt har dom ju ändå gjort så med deras liv så dom får ju skylla sig själva.

2009-04-13 @ 20:22:33
URL: http://missmartin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Svår fråga, asså om man ser någon sitta och tigga på gatan ärde väl klart att man tycker synd om dom, och vet vilket jävla liv dom lever. men tycker ändå det kan vara sjukt irriterade,att dom bara sitter där. brukar själv inte ge pengar till dom, men men!. alla tycker ju olika, de vart nog en fråga man kan diskutera om ;) KRAM!:)

2009-04-13 @ 21:23:44
Postat av: HANNAH

Fy fan för er alla sturplansfittor. ingen av er har någonsin varit i den situationen, ni vet inte hur soc fungerar eller hur ens verkliga livet funkar utan mamma och pappa. ta ett steg i andra männsikors skor innan ni dömmer dom. vad de än har gjort, vilken drog de än har tagit så är det våra medmänniskor. hur kan ni säga att en människa, ett annat liv, förtjänar att leva som hemlös och gå runt att tigga? Ni är patetiska. och jag är äcklad.

2009-04-13 @ 21:28:30
URL: http://kraeksjuk.blogg.se/
Postat av: Anonym

När jag och en kompis var i sthlm för ganska länge sen så kom det fram en hemlös man i 50-års åldern. Han stod utanför ica och bad om 2 kr och vi hade inga mynt utan vi gav honom en tjugolapp. Hans ansikte lös upp och han tackade oss flera gånger. Och när vi gått ifrån så vi var 10 meter framför honom så skrek han "gud välsinge er". Det är som många vuxna sa när man var liten, det är bättre att ge än att få. Och just då kändes det att det faktist var sant, vad betyder en tjugolapp i mitt liv? Jag har ett boende, mat, kläder och massa saker som egentligen är ganska onödiga. En tjugolapp mer eller mindre gör ingen skillnad för mig, men att den hemlösa mannen kunde köpa mat så han kunde vara mätt en liten stund är någonting som majoriteten av svenska befolkningen inte behöver uppleva. Vi har möjligheten att alltid äta oss mätta, borde inte alla människor kunna ha den möjligheten? Livet är inte rättvist, men vi som har pengar borde i alla fall försöka att förbättra någon annan människa som har det sämre.

2009-04-13 @ 21:29:44
Postat av: Ayla Catpaw

Tycker det är rätt idiotiskt att tro att folk skulle gå runt och visa upp sitt ansikte som utfattig för alla för att någon "rik" person skulle ha skickat ut dem eller för att de skulle vilja ha sprit och dylikt (och vilken hemlös skulle INTE vilja ha sprit att döva sin tillvaro med - OAVSETT anledning till att de är hemlösa?)



Kanske händer, men knappast till en sådan utsträckning att det vore något vanligt.



Tycker du är oförskämd som inte använder huvudet och tänker ett steg längre angående detta. Du känner inga människor som varit hemlösa, du har ingen aning.

2009-04-13 @ 21:38:58
URL: http://ayla.blogg.se/
Postat av: Ayla Catpaw

Tror förresten att Fattigbloggen kan vara något för dig:

http://blogg.aftonbladet.se/30258



Socialbidrag är inte alltid så lätt eller simpelt. Och idioterna som kommenterar i det här inlägget med att Sverige är "gjort för att ingen ska behöva svälta" osv. är rent skitsnack.

Sverige tar verkligen riktigt dåligt hand om sin befolkning i många avseenden, speciellt när det kommer till hemlöshet (och det OAVSETT anledning - folk har ändå sina förbaskade jävla fördomar gentemot folk som råkar illa ut!).

2009-04-13 @ 21:53:54
URL: http://ayla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Till de som kommer och tigger på t-banor ger jag aldrig.

Men de som sitter ute och fryser brukar jag kanske ge en krona eller två om jag har på mig.



www.marittas.blogg.se

www.marittas.blogg.se

www.marittas.blogg.se

www.marittas.blogg.se

www.marittas.blogg.se

www.marittas.blogg.se

www.marittas.blogg.se

2009-04-13 @ 22:09:06
Postat av: Anonym

TÄNKTE SKRIVA OM DETTA IDAG. AHAHA.





JAG TYCKER INTE OM DET FAKTISKT.

ISÅFALL SKULLE JAG OCKSÅ KUNNA TIGGA PGA JAG ÄR JU PANK. MEN JAG GÖR INTE DET.





det känns som att dom luras, o det e så fult o be folk om pengar. asså..

2009-04-13 @ 22:10:26
URL: http://psychedelique.blogg.se/
Postat av: Dessan

Tycker inte man ska ge pengar. Eller visst man tycker ju synd om de på ett sätt men det finns ju faktiskt socialbidrag. Men sitter någon och spelar musik så lägger jag gärna några kronor. De livar ju upp gatan och förtjänar en slant.



Men blir så trött på de som kommer fram med rosor och en lapp på konstig engelska om deras sjuka barn. De är ju här illigalt i ligor. De brukar jag be dra åt helvete faktiskt. Blir så trött på dom. Först ge dom en rosan o sen villdom ha betalat. jävla mongon.Nästa gång ska jag fan inte ge tillbaka rosen när de vill ha pengar utan gå där ifrån. Fressten brukar de ha fina kläder på sig oxå..märkes kläder och sånt..



Bor i jönköping och här tigger inte så många pengar. Skulle en svensk tigga pengar skulle jag inteheller ge något för de går mestadels till sprit och drogor och de får soc bidrag ifall de skärper till sig. OCh har de sådanna drog problem får de väll lägga in sig på behandlingshem... då blir de av med både drogproblem och slipper tigga till mat =)

2009-04-13 @ 22:37:01
URL: http://seip.se
Postat av: Mahmutta

Amir, det är din lyckodag idag!

Jag har nämligen startat ett uppror mot plastlappstiggarna på tuben och det vore ju najs om du kunde joina mig?

2009-04-13 @ 22:48:37
URL: http://kattspya.blogg.se/
Postat av: sofie

Det är väll inte något vidare hemskt och irreterande? De flesta personerna gör ju detta för att överleva. Har du tänkt på hur jäkla pinsamt det måste vara för dem att tigga om pengar?

2009-04-13 @ 22:52:17
URL: http://eifosna.blogg.se/
Postat av: Anonym

min pappa var uteliggare,

det var inte något han valt själv eller ville

han ville få jobb, lägenhet, metadon hjälp

men för att få jobb måste man ha lägenhet för att ha lägenhet måste man ha inkomst, alltså ett jobb. samma sak med metadonen man måste ha någonstans att bo eller jobb.



går man runt och frågar folk "vill du hamna på gatan"," kommer du att börja på drogor" -svaret är nästan alltid nej, men endå blir det så för vissa, ingen vill det

och det finns oftast en händelse bakom det.



så, nej jag tycker inte de får skylla sig själva.

men visst jag kan hålla med om att man inte alltid vill ge tiggare, man vet inte vad de använder pengarna till

2009-04-13 @ 23:03:23
Postat av: Anonym

medlidande

2009-04-13 @ 23:45:28
Postat av: molliy

Jag tycker inte om det, men tyckerinte heller dom får skylla sig själva, men jag tycker absolut att det är jobbigt och obehagligt...

2009-04-13 @ 23:48:32
URL: http://molliy.blogg.se/
Postat av: ida

Det är irriterande eftersom att det flesta bara utnyttjar systemet och kan söka jobb som vilka andra som helst. Dock känner jag mer medlidande för folk med drogproblem då de har svårare att ta sig ur problemen. Dock hjälper det sällan att ge pengar. Ingen behöver egentligen bo på gatan, man kan alltid göra ngt så att tigga pengar är bara lathet

2009-04-14 @ 00:29:03
Postat av: Mårten

Självklart ska man ge stackar pengar när man själv lever så bra som vi i sverige gör.

Tycker det är en självklarhet att dela med sig av det goda men alla kanske inte är lika osjävliska som andra vad vet ja

2009-04-14 @ 03:11:04
URL: http://mellanslagad.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Jag brukar alltid ge pengar, så medlidande

2009-04-14 @ 06:32:07
URL: http://sandrakristiansson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Tycker dom får skylla sig själva, oftast. Det bror på litegranna..

2009-04-14 @ 08:15:42
Postat av: Anonym

AMIR DU E SÅ JÄLVA TRÅNGSYNT! gillade dig förut, du e bara en fet bög i mina ögon nu. du har blivit känd och nu tar du dig rätten till att klaga på folk som inte har nånting! skärpning, hatar bögar nu

2009-04-14 @ 14:10:01
Postat av: ZZZZZ

Du har ingen aning om livet som hemlös, INGEN ANING ändå yttrar du dig så dumt! Jag känner en som var hemlös, hon var bara en liten flicka hemlös i sverige! Folk tror Sverige är så bra, men dom som är på botten i det här landet har det INTE ALLS BRA!

2009-04-14 @ 14:12:27
Postat av: Hanna

Svar till dig som kallar sig kraeksjuk.blogg.se aka HANNAH!

Jag vet precis hur verkliga livet fungerar, jag står för att jag inte vill bli störd av folk som tigger pengar oavsett anledning. Om det är för att de vill att jag ska skänka pengar till cancerfonden eller för att de är fattiga. Jag skänker pengar när JAG känner för det. Jag bor inte hemma, jag lever på studiemedel vilket är under existensminimum, jag läser till SOCIONOM så jag tror nog att jag vet lite bättre hur "socialen" fungerar. Jag tycker att du är jävligt feg som vågar ta dig in här, leta upp folk som inte skänker sina egna sista slantar till någon som råkar ha det sämre ställt och kalla de för fittor. Vem är DU att kalla MIG fitta?! Du som inte ens vågar skriva ut en RIKTIG bloggadress. Kom tillbaka när du vågar stå för det du skriver, tills dess tar jag inte dig eller ditt bullshit på allvar. Jävligt enkelt att klanka ner på folk när man gömmer sig bakom en datorskärm och inte behöver stå för det man tycker. Det handlar inte om att skylla sig själv, eller om att tycka synd om folk. Jag kan tycka att det är synd om dem, men lik förbannat ger jag inte några pengar till dem. Kom tillbaka när du vågar stå för den du är.

2009-04-14 @ 14:29:03
URL: http://hannamariadenise.blogg.se/
Postat av: Rolf Nilsson

Vad är den stora skillnaden mellan tiggare på stan och alla de tiggande organisationer vi har i Sverige, som med sina välformulerade bidragsansökningar tigger pengar med argumentet att ”hjälpa” hemlösa? I dessa organisationer har cheferna månadslöner på uppemot 60 000 kr och människorna de anser sig ”hjälpa” är fortfarande hemlösa och lika fattiga. Antalet hemlösa ökar dessutom för var dag som går. Då kan man med hänsyn till detta undra vilka som i grunden blir hjälpta av deras höga löner när hemlösa inte blir det? Det här tiggeriet organisationerna systematiskt gör i denna fråga kan bara ses som ett sätt att vidmakthålla vårt eget stora mysterium hemlöshet? De chefer som jobbar i dessa frivillig-organisationerna har dessutom mage att kalla jobbet ideellt. Det är skamligt!







Rolf Nilsson

Ordf. Föreningen Stockholms hemlösa

2009-04-14 @ 15:27:00
URL: http://rolfnilsson.bloggsida.se
Postat av: Anonym

snacka om självupptagen man är om man inte känner medlidande alls . visst det kan vara obehagligt , och man kanske inte vill ge pengar när man inte vet vad dom kommer gå till . men hur kan man inte tycka att det är hemskt ? okej , flertalet hemlösa har säkert sej själva att skylla . men medlidande kan man känna för människor som inte bara gjort bra grejer också .

2009-04-14 @ 15:41:48
Postat av: Anonym

Tror du att de själva VALT att leva sådär?

2009-04-14 @ 16:34:55
Postat av: DUUUUUUU!

VARFÖR MÅSTE DU NÄMNA UTLÄNDSK ? VARFÖR INTE BARA KVINNA FÖR? DET FINNS SVENSKA ALKOLISTER SOM TIGGER OCKSÅ. JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG PÅ ATT DU JÄMT SKA GÖRA SÅ DET LÅTER ATT DU INTE TYCKER OM UTLÄNNINGAR FASST DU SJÄLV ÄR DET SÅ ATT SVENSKAR SKA TYCKA DU ÄR EN BRA BLATTE SÅ DE INTE LÄGGER DIG PÅ SAMMA HÖG SOM DE ALLA ANDRA ''DÅLIGA'' UTLÄNNINGAR ! HOPPAS DU FÅR MER STRYK UTAV BLATTARNA EFTERSOM DU BÅDE KRITISERAR VISSAS RELIGEN(ISLAM) OCH TYCKER DE ÄR EFTERBLIVNA. FASST JAG INTE ÄR MUSLIM SÅ!

2009-04-14 @ 16:54:17
Postat av: Anonym

Skriv inte om saker som du inte vet någonting om! Du låter bara dum. Vem som helst kan hamna på gatan.

2009-04-14 @ 18:27:47
Postat av: Miss Magnusdotter

ursäkta mig men vilken jävla fråga, den förtjänar inte ens ett allvarligt svar.. de som har svarat att de människorna får skylla sig själva, jag säger bara två saker: UTBILDA ER ELLER SKAFFA LITE LIVSERFARENHET OCH SKAFFA LITE KUNSKAP OM LIVET.. OCH KARMA!!!

2009-04-14 @ 22:26:50
URL: http://emmamagnusdotter.blogg.se/
Postat av: Anonym

korkat inlägg.

människan som tigger pengar sådär gör ju inte det för att den vill det. det har gått så långt så att den MÅSTE det. du är inte skyldig att hjälpa, absolut inte. men dumt att sitta och få det att framstå som att de i princip är äckliga och att du blir irriterad. herregud, egoistiska människa.

2009-04-15 @ 00:56:05
URL: http://melsas.blogg.se/
Postat av: >.<

Allså, visst, har de haft en bra uppväxt med bra föräldrar får de väll skylla sig själv, om de skitit i framtiden och bara festat och ja u get it. Men annars är det fan medlidande till 100

2009-04-15 @ 11:55:28
Postat av: CF

Jag ger alltid pengar när någon kommer o frågar. Inte mkt, men kanske så det räcker till en korv me brö iallafall.



Ehm ... bara så du vet så köper dem knark för det inte varmkorvar



2009-04-15 @ 15:26:49
Postat av: Sandy

Om personen i fråga har hamnat där av anledningar som denne inte kan rå för så är det klart synd om personen. Men man kan ju inte vara säker på om personen kanske är missbrukare av något slag osv, så jag tycker att om man vill att den här personen ska ha något i magen så är det smartaste att köpa något åt dom. Så dom inte använder pengarna till droger/alkohol.

2009-04-15 @ 17:55:13
URL: http://dillyvanilly.blogg.se/
Postat av: Gustav

"Dom kan inte vara så fattiga när dom går runt med adidas skor & lyckas komma på tågen.. så jävla misslyyckat alltså.. :P"



Du har möjligtvis aldrig hört talas om stadsmissionen och att folk skänker gåvor i form av kläder?



Svårt att lyckas komma på tåget, que? Det är bara att planka.

2009-04-15 @ 18:10:53
Postat av: Nicki

En gång gav jag en uteliggare en tjuga när han endast bad om några kronor och vet du så glad han blev?! Man blir själv glad och känner att man gjort något bra :)

2009-04-20 @ 17:59:56
URL: http://musicsavedmylife.blogg.se/
Postat av: Rolf Nilsson

Hur tänker vi när vi talar om ett ”eget val”, menar vi att de som hamnar utanför har valt att göra det?

Menar vi att de som inte lyckas i skolan, på arbetet eller i det sociala verkligen ”väljer” bort tillhörigheten? Jag hör ofta att människor hänvisar till att alla har ett val.



Är det verkligen så att vi tror att de som idag är hemlösa, alkoholmissbrukare eller småtjuvar en vacker morgon satte sig ner vid frukostbordet med en kopp kaffe, kanske bläddrade lite i hemmets veckotidning, Sköna hem eller regeringsformen kanske och efter ett noga avvägt övervägande kommer fram till att de ska välja ett liv i utanförskap?



Hur kan vi inbilla oss att vi kan veta något om de ”egna val” som andra människor gör? Socialtjänstlagen har tydligt uttryckligen betonat vikten av självvalsprincipen. Allt skall utgå från individens eget val. Under nästan rituella former ska du varje gång du skriva under din ansökan med namn och personnummer. Detta är en av de normaliserade tillvägagångssätt som samhället använder för att lägga över skulden på enskilda misslyckade medborgare. Det är av största vikt att du ständigt blir påmind om att du hamnat utanför på grund av ditt egna val. Inte för att det brister i vårt gemensamma tänkande. Inte för att ett samhälle som bygger på konkurrens i sin förlängning inte har plats för alla.



Vi har inte arbete för alla, inte bostäder för alla. Vi har egentligen inte heller sjukvård eller utbildning för alla. Kvalitet handlar mycket om att jämföra det ena med det andra. Vissa saker är bättre än andra saker. Vissa människor är duktigare än andra. När de som är duktiga ska göra något för de som inte är så duktiga så talar man gärna om kvalitet.

Vissa härbärgen är bättre än andra. Priser delas ut som om grunden för kapplöpningen vore helt okej. Hammarbybacken är tydligen bäst. Vissa hungriga utstötta gillar maten, de används som vanligt när de duktiga hjälparna tävlar mot varandra. Hur i helvete kan man tävla i kvalitet om verksamheter – våra skamfläckar härbärgena – som landets främsta socialmedicinska expertis är överens om i praktiken både permanentar misären och i förtid dödar dem som bor där?



Stadsmissionen, Convictus, Frälsningsarmén, Ny gemenskap och många, många fler organisationer vädjar till allas vår goda vilja. Vår ”duktiga” goda vilja.

De tigger i utstötta och hemlösas namn. De anser sig vara en bro mellan den presterande självtillräckliga delen av befolkningen och de som inte vet sitt bästa.



De som har valt bort tillhörigheten.







Rolf Nilsson

Ordf.Föreningen Stockholms hemlösa

2009-04-21 @ 00:57:14
URL: http://rolfnilsson.bloggsida.se
Postat av: Omar Mustafa

Du är själv utlänning, låt tiggarna göra som de vill, glöm inte att du kom till sverige med för att få det bättre. I många svenskars ögon är du bara en vanlig inavandrare, tror inte att du är bättre för du har cash o hänger med högsocitetstyper.

2009-05-28 @ 00:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0