Att skänka pengar till behövande


Anonym frågar
: Skulle du lägga ner bloggen om du fick en miljon att skäna till rädda barnen eller något annat som skänker pengar till behövande?

Amir svarar: Nej det skulle jag aldrig i hela mitt liv göra. Jag tror inte på "må sämre för att andra ska få bättre". Skulle jag ha det jättebra ställt med ekonomin så skulle jag absolut utan tvekan kunna skänka lite större summor till olika föreningar och organisationer. Men att kasta bort mitt jobb (att blogga) för att andra ska få lite bättre anser inte jag vara vettigt. Bloggen är mitt jobb och det som gör att jag just nu faktiskt inte behöver något extrajobb på kvällar/helger som de flesta andra ungdomar faktiskt behöver. Den dagen jag har stora summor pengar så visst, men jag tänker aldrig sänka mig själv för att höja andra.

Viste ni att:
Dom som jobbar på rädda barnen får hälten av allt som folk skänker.

Kommentarer
Postat av: Anonym

seriöst får dom hälften?! dålig stil av en sådan organisation:o!! btw ; älskar din blogg :)

2009-05-20 @ 18:04:04
Postat av: A

det är riktigt, inte många som skulle ha svarat så ärligt på den frågan, men många hade nog däremot tänkt likadant

2009-05-20 @ 18:05:35
Postat av: se

nej dt visste jag verkligen inte. och hälften är ju jävligt mkt. var fick du reda på den faktan ifrån?

2009-05-20 @ 18:09:26
Postat av: Manda

Som om det vore något dåligt att de får pengar för att hjälpa andra? Herre gud, du får pengar för att kluttra ner några ord på en dator.



Att de får lön är bara rätt! Skänk dubbelt så mycket bara så ordnar det sig i slutändan! Skulle jag få femsiffrigt för att blogga skulle jag lätt ge en hel del till de som har de sämre.

2009-05-20 @ 18:09:33
URL: http://rundfyrklant.blogg.se/
Postat av: Anonym

Amanda är verkligen jätte söt. Speciellt så som hon ser ut som en naturlig skönhet utan mycket smink det gillar jag. Vad var det hennes blogg hette nu igen?

2009-05-20 @ 18:26:26
URL: http://anibanani.webblogg.se/
Postat av: Bea

Kan du inte lägga upp bilder osv på "vad en bög har i väskan" Det va så jävla kul förra gången du gjorde det ;D !

2009-05-20 @ 18:53:53
URL: http://tjugotredje.blogg.se/
Postat av: Anonym

SHIT -- ÄRLIGT?

2009-05-20 @ 18:55:27
Postat av: Amanda

Hejsan!

Kolla in den här ny webbshopen http://dimalim.noxshop.se/

Där finns kläder, voodoo doll,, smyckehängare och annat.



Maila [email protected] vid frågor



Amanda

2009-05-20 @ 19:03:44
URL: http://www.dimalim.noxshop.se
Postat av: Malin

Jag skulle gjort som dig :)

2009-05-20 @ 19:09:02
URL: http://mellisoellis.blogg.se/
Postat av: Gabriella

Fattar hur du menar.

2009-05-20 @ 19:25:43
URL: http://gabriellaasblogg.blogg.se/
Postat av: andres.

Viste ni att:

Dom som jobbar på rädda barnen får hälten av allt som folk skänker.



" inte undra varför vissa har svårt att skänka över huvudtaget när det finns såna kräk som tar pengarna som ska gå åt de behövande... :/ "

2009-05-20 @ 19:28:28
URL: http://andresitos.blogg.se/
Postat av: sofie

vaa, är du seriös?? då är det ju helt värdelöst att skänka till dom. Man tror att det går till barnen med det går till deras räkningar! Fy fan!

2009-05-20 @ 19:37:23
URL: http://sofief.webblogg.se/
Postat av: Kicki

...all heder till dig som bloggar om ditt liv som homosexuell...det borde inte va så men vet hur mycket skit många får för just sin läggning...hoppas du får en underbar framtid å fortsätt blogga, du gör skillnad för många!!!...kramiz

2009-05-20 @ 19:43:32
URL: http://gammtackan.blogg.se/
Postat av: CLara

tjosan, diggar din blogg för de mesta, men vet du 4 sure att de får hälften?? har nämligen VÄLDIGT svårt att tro de.. puss hunnypie!

2009-05-20 @ 20:02:36
Postat av: Louise - Ur mitt eget perspektiv

Men det stämmer ju inte...

2009-05-20 @ 20:06:12
URL: http://lowice.blogg.se/
Postat av: Jonna

Läs gärna min blogg, handlar om mitt liv som reseledare! http://jonnadahlstrom.blogg.se

2009-05-20 @ 21:04:27
URL: http://jonnadahlstrom.blogg.se/
Postat av: Tina

Är du född igår? De som jobbar på Rädda Barnen måste väl för fan också överleva, vem ska ge dem lön? Alla intäkter kommer från donationer, vem ska rädda de anställda när de svälter för att de inte fick nån lön då menar du? Tänk lite innan du skriver nåt din fjortisjävel

2009-05-20 @ 21:25:47
URL: http://tinalina.blogg.se/
Postat av: selma

Andres: skojar du med mig? det är väl bättre att de osm jobbar med det får lön än att det inte skulle finnas någon organisation över huvudtaget. Detta är till dig också, amir!

2009-05-20 @ 21:32:12
Postat av: lisa

asså skämtar du med mig? och om dem får hälften, dem hjälper iallafall till eller hur ? vad fuck gör du ? du sitter framför en dator och snackar skit om andra och får femsiffrig lön för det, förtjänar du det och inte dem som jobbar för att hjälpa dem behövande? snälla tänk lite, egoistiska bög.

2009-05-20 @ 21:48:02
Postat av: anders

källa på att de får hälften?

2009-05-20 @ 22:10:58
Postat av: sanna

håller med selma!



visste du att: amir hellre bleker håret än att skänka 100 kr till fattiga barn ;)

2009-05-20 @ 23:22:03
Postat av: sanna

"Den dagen jag har stora summor pengar så visst, men jag tänker aldrig sänka mig själv för att höja andra."



hahahaha jag dör av skratt. höja svältande barns matintag och sänka ditt läppglansmissbruk då eller? hahahahahah

jag får 1050kr i månaden och jag skänker pengar ändå BABY. fast iofs, jag köper läppglans en gång i halvåret..så det var ju inte rättvist av mig..

2009-05-20 @ 23:25:44
Postat av: Anonym

Jag har också hört talas om att dom tar hälften själva.. Om jag hade en "känd blogg" som jag tjänade en del på så skulle inte jag heller lägga ner bloggen för att skänka 1 miljon.. Den där miljonen gör ju endåså inte så stor skillnad. Som du säger, det är ju ditt jobb att blogga, du älskar din blogg, varför skulle du då lägga ner din blogg för att skänka pengar till behövande, inte ditt problem, vi har ju massa fonder i sverige osv, man skänker pengar via massa saker, HELA världen skänker pengar till behövande, that's enough.

2009-05-20 @ 23:47:50
Postat av: soledad

Sluta tror att du vet så mkt amir, att påstå saker som du inte vet och absolut inte är sant kan förstöra deras rykte.. självklart att de som jobbar hos rädda barnen får lön, de måste ju oxå betala hyra o mat, inte fan får de bo o äta gratis eller hur?! men att de får hälften är ABSOLUT INTE sant!..det finns t o m folk som jobbar volantär , ska inte de äta o har nå bostad? plus att Rädda barnen är så pass så stor att de bli kontrollerad hela tiden, de FÅR INTE har mer än 25% i administrativa kosnader, därför att de har 90-konto, o du som är så SMART borde väl vet vad 90 konto är!!..

2009-05-21 @ 00:24:50
Postat av: Victor

det kan vara bra att ta en titt på riktiga källor ibland.



saxat från: http://www.rb.se/omraddabarnen/ekonomi/Pages/default.aspx



Vi strävar efter att vara så kostnadseffektiva som möjligt, men för att kunna åstadkomma både akuta och varaktiga förbättringar för barn måste en del kostnader läggas på administration, det vill säga planering, samordning, uppföljning och kvalitetskontroller. Låga omkostnader är inte alltid en garanti för att pengarna används klokt och effektivt.



För organisationer som har 90-konto gäller att högst 25 procent av de totala kostnaderna får användas för insamling och administration. Räknat på de senaste tre åren uppgår motsvarande tal till 14,6 procent.

Postat av: En tjej

De kläder och liknande vi "skänker" till rädda barnen hjälper inte ländernas fattiga människor särskilt mycket! De får i sin tur köpa kläderna av mäktiga män så det är de rika som tjänar på att vi skänker saker, inte de fattiga som behöver!



(Är inte alltid så, men i de allra flesta fallen..)

2009-05-21 @ 01:01:52
Postat av: KAJSA

Nej, de som jobbar på Rädda Barnen får inte hälften av allt som folk skänker. Uttala dig inte om det eller läs på lite innan.

2009-05-21 @ 08:41:25
URL: http://truly.devote.se
Postat av: Kim

Det visste jag, man skänker pengar till dom som jobbar med det.



2009-05-21 @ 10:15:44
Postat av: Caroline

Okej du snackar skit just nu. Min sambo jobbar på rädda barnen, 87% går till ändamålet. Löjligt att du ska sprida skit över organisationer som gör något bra för andra, ger du ens själv pengar till något vettigt?

2009-05-21 @ 10:40:03
URL: http://shitkvinna.devote.se
Postat av: Bloggtipsarna

Du har fel om Rädda barnen



http://bloggtipsarna.blogg.se/2009/may/nej-amir.html

2009-05-21 @ 11:49:07
URL: http://bloggtipsarna.blogg.se/
Postat av: Jessica

han som "äger" rädda barnen är ju rik, bara det är ju en varning om vart pengarna egentligen går!

2009-05-21 @ 13:04:28
Postat av: Emma

det e fan sant att dom får skitmkt av de man donerar, so shut up you fuckers, lite pengar går till den personen, lite till den andra, lite till den tredje osv osv. Ja vad finns kvar då av en 100 lapp? Jo typ 20 spänn!!

2009-05-21 @ 14:17:00
Postat av: kaaaaaa

Har alltid tyckt om dig



-Men du är jue fan bara dum i huvudet.



Jag jobbar för röda korset och rädda barnen och sånt och runt 90 % av pengarna kommer fram dit de ska.



Hitta inte på en massa skit för att du själv ska må bättre din snåla fan.

2009-05-21 @ 14:34:40
URL: http://karismas.blogg.se/
Postat av: Anonym

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

http://ssewaa.blogg.se/

2009-05-21 @ 14:43:03
URL: http://ssewaa.blogg.se/
Postat av: Fia

BRA DÄR!

Barnen som svälter i Afrika osv mår ju fortfarande kasst, så varför skänka alla sina pengar så man själv också mår dåligt?

När de beslagtar flera hundra lådor fulla av piratkopierade kläder bränner de upp dem, istället för att skicka den skiten till behövande. Då passar det inte att tänka på dem..

Skulle jag skänka pengar skulle jag göra det till behövande i Sverige som jag själv kan se att de faktiskt får pengarna - hemlösa, missbrukare, KRIS eller barn/ungdomar som har det jobbigt hemma.



http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

http://filosofiaa.blogg.se

2009-05-21 @ 15:11:03
URL: http://filosofiaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Donera till röda korset i stället då, de är ett 90-konto vilket innebär att de ger 90% till behövande. så va det lilla problemet löst.



(någon lön måste ju de som jobbar för orginisationen också ha, och de flesta som jobbar för röda-korset jobbar gratis och det är därför de kan skänka så pass mycket)

2009-05-21 @ 19:34:13
Postat av: Anonym

vart står det att du skulle ge bort bloggen?det står snarare om du vill SKÄNKA en bit vilket jag tycker att du borde göra ifall du kunde, du lär ju ändå tjäna igen det sen.

2009-05-21 @ 21:34:26
Postat av: Larsson

Bara för att de har ett 90-konto innebär det inte att de får 90% av summan. Det är ett KRAV att organisationerna har ett 90-konto för att de ska få kunna samla in pengar. Alla givares gåvor kontrolleras av flera ansvariga varje dag så att inga pengar (än de som ska gå till administration) "råkar" försvinna. Och ja jag VET detta eftersom jag jobbat för UNICEF, LUG, LM och RK. Jag tycker verkligen att du Amir ska kolla upp din fakta innan du ens tänker på att skriva något så puckat. Och ni andra som tror på det och skriver att det är såååå dåligt att inga pengar kommer fram, tänkt till själva? Men det är alltid lätt att yttra sig om saker som man inte vet något om. Right?

2009-05-21 @ 23:16:49
Postat av: Matilda !

Skulle du lägga ner din blogg för 2 miljoner ?

utan att behva skänka bort det till några ?



www.majtilda.devot.se

www.majtilda.devot.se

www.majtilda.devot.se

www.majtilda.devot.se

www.majtilda.devot.se

2009-05-22 @ 13:04:44
URL: http://majtilda.devote.se
Postat av: Sara

Dom tar inte 50% av intäkterna. Liksom många andra organisationer kontrolleras Rädda Barnen av SFI (Stiftelsen för insamlingskontroll). Och enligt regler ska 75% av intäkterna gå till ändamålet annars förlorar man 90-kontot. Rädda barnen ligger långt under 25% i utgifter.

Men du kanske är för upptagen med ditt hår för att kontrollera fakta innan du uttalar dig..

2009-05-22 @ 13:05:28
Postat av: Aynur

De anställda tar INTE hälften! Gå in på deras hemsida och läs den riktiga sanningen.

www.rb.se

2009-06-08 @ 06:54:06
URL: http://eetnies.blogg.se/
Postat av: Joel

hälften räcker fan knappt.. överskottet går till rädda barnen och sånt..

2010-01-12 @ 13:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0