Vad är rasism!?

När jag gick vid tunnbelbanan i Gamla stan igår så såg jag en massa lappar liggandes i trappan. På lapparna stod det Patriot.nu och dom låg verkligen överallt. Mina vänner utbröt "vad rasistikt" medans jag inte förstod någonting. Hur kan stolthet förknippas med rasistiskt? Jag upplever det som att när en utlänning pratar om hur stolt han är över sitt ursprung så är det inget fel med det (självklart, det ska det inte heller vara). Men när en svensk är stolt så tar det hus i helvete.

En stolt svensk är rasist och allt negativt som går. Varför är det så!? Alla människor är väll självklart stolta över deras ursprung och det land dom växt upp i!? Jag har aldrig bott i Tunisien som min far kommer ifrån utan jag har bott i Sverige exakt hela mitt liv, jag är jättestolt och glad över det, jag tycker att Sverige är ett bra land. Är jag rasist för det? Knappast!

"Rasism är ett ord som beskriver uppdelningen av människor i ett rassystem där vissa raser är underställda andra. Det används för att beteckna ett synsätt, ett sätt att behandla människor, och/eller en samhällelig struktur. Liknande men inte fullt ut rasistiska synsätt kallas ofta för främlingsfientlighet."


"Rasist-lapparna"?

Kommentarer
Postat av: Nathalie Vesterlund

Jag är stolt Svensk! :D

2008-11-30 @ 14:48:39
URL: http://vesterlunds.blogg.se/
Postat av: Alice

Du har en poäng, självklart ska det vara okej för vilken människa som helst att vara stolt över sitt land, ursprung etc. Är man patriot så älskar man sitt land, ras osv. Men som alla säkert vet så är inte alltid "för mycket av det goda" så bra. Är man patriot och älskar sitt land så mkt kan det också bli så att man älskar sitt land och BARA sitt land - det kan vara ok. Men sen finns det dom som "går över styr" och då älskar dom sitt land att dom börjar se ner på alla andra raser, länder med mera, det kan även gå över styr rejält och då kan man till och med som patriot börja HATA andra raser för man älskar sin ras så mkt. Det jag menar är att om man är att patriot kan leda till rasism.



Kram.

2008-11-30 @ 15:28:26
Postat av: Malin Deilert

Åååh, du är så himla insiktsfull. Jag är jättestolt över Sverige och att vara svensk. Men är verkligen inte rasist.



Men patrioterna är så stolta över Sverige, men det kan som tippa över till att bli lite rasistiska. De är lite extrema typ..

2008-11-30 @ 15:32:17
URL: http://malindeilert.blogg.se/
Postat av: josefine

de flesta som lämnar ut såna där lappar har ofta väldigt mycket nazistiska eller rastistiska lappar. men de vet själva att det är mot lagen att hoppa på andra raser, och därför "döljer" de det genom att säga att de är patrioter istället.



ofta är det också så att små barn kan gå in på såna där sidor och bli manipulerade av alla propaganda och därav ta informationen lite fel så att de också får dessa negativa tankar kring andra raser.

2008-11-30 @ 16:07:39
URL: http://nordlings.blogg.se/
Postat av: Patriot?

Amir din Idiot, har du ens kollat in sidan innan du lägger upp ett sådant inlägg på din blogg? Helt seriöst?!? Är du medveten om att idagens nuläge så smutsar man ner ordet patriot, patriot har blivit en täckmantel för ordet rasist. Tyvärr, och bjust den sidan som du "delvis" länkar till skriker bara ut rasistiska inlägg...

Jag fattar ändå vad du menar med att man ska kunna känna sin stolt över sin nation, men när gränsen mellan stolthet och främligfientlighet börja bli suddig då ska man akta sig jävligt noga.. och på den hemsidan är den mer en suddig!

2008-11-30 @ 16:10:11
Postat av: Sara

håller med dig till fullo!

2008-11-30 @ 17:01:21
URL: http://snuffsaan.blogg.se/
Postat av: diana

Jamen tycker du själv inte att hemsidan är ganska vinklad? Jag förstår vad du menar men har du någonsin sett youtubeklippet "skogsturken" där en svensk kille råkar kasta en frisbee på en kille med invandrar bakgrund, patriot.nu har lagt ut youtubeklippet på deras sida och skrivit ett inlägg om klippet här är en del av det ; "Scenen som utspelar sig är vardagsmat för svenska ungdomar, aggressiva främlingar som hela tiden hotar deras trygghet i skola och på fritiden." ... Aggressiva främlingar? Vadå främlingar? Vad vet dom? Killen kanske är född i sverige, är han en främling då för han har en annan bakgrund? Detta är inte alls vardagsmat för svenskar ungdomar? Varför drar de alla människor med invandrarbakgrund över en kant? Denna sida är rasistisk anser jag för de vinklar allt! De är knappast objektiva och därför anser jag att dina kompisar har rätt och du fel. Menmen.. smaken är som baken. Delad.

2008-11-30 @ 18:20:32
URL: http://bunny.devote.se
Postat av: James Bond

Om du går in på sidan så ser du att det är en såväl rasistisk som nazistisk organisation. Mao, de gillar inte sånna som dig då du både är arab och bög.

2008-11-30 @ 18:24:09
Postat av: melna

HEJ ALLIHOPA!



Har ni sett det här: http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=150674 ??



Där samlar du poäng genom att delta i olika kampanjer (de flesta gratis).

Du får också poäng för att värva vänner !

Sedan löser du in poängen och får presentkort.

Bra va?



Du kan också spela spel och diskutera i forumet.



Så vad väntar ni på? GÅ MED NU!



2008-11-30 @ 19:24:32
Postat av: Nighfall

Jag förstår poängen och tycker det är synd att det blivit tabu att vara stolt över sverige. Men just den där sidan, patriot.nu är ju verkligen rasistisk.. :/ Det är så trist att vår ntionaldag är en dag då alla sveriges nazister möts och firar och demonstrerar mot alla invandrare..

2008-11-30 @ 19:46:36
URL: http://nightfalls.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag skulle också kalla lapparna rasistiska i och med att det faktiskt är en rasistisk sida. Däremot tycker jag att det är så fel att de har tagit det ordet ifrån oss. Oss som bara älskar sverige, och inte hatar annat för den sakens skull.

2008-11-30 @ 22:22:03
URL: http://lantisflicka.blogg.se/
Postat av: kk

Om du inte visste det ät patriot.nu adressen till Svenska Motståndsrörelsen, en nazistisk våldsorganisation där flera högt uppsatta medlemmar blivit dömda för dråp och mord. Men de tackar säkert för att du sprider deras hemsideadress.

2008-12-01 @ 19:31:02
Postat av: sara

gå in på sidan innan du skriver...

2008-12-01 @ 23:09:06
Postat av: Dennis

Amir, vet du vad patriot.nu är för sida? Det är en nazist-sida som menar att homosexualiet och invandring förstört Sverige. Som homosexuell med etniskt påbrå från något annat lund skulle de inte riktigt vara särskilt nöjda med dig... Ändå försvarar du dem!

2008-12-01 @ 23:27:23
Postat av: hejharry max rosbäck

schtek i arabbrallan, heting xD Jag har läst din blogg nu och det är min bibel <3 god bless u, mitt hjärta tillhör dig<3 / keviN schteklund

2008-12-02 @ 09:52:02
URL: http://duvet.se
Postat av: Peter

Bra att du tar reda på fakta innan du skriver Amir. Patriot.nu är ju verkligen inte en "oskyldig" sida om man säger så.

2008-12-02 @ 16:41:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0