religions-trams..

Har märkt bland några av mina vänner som har utländskt ursprung att de nu börjat med en fason som kallas för att fasta. Jag står för vad jag tycker, och det är bland det knäppaste jag hört. Under en månad får de inte äta/dricka någonting alls under hela dagen utan måste vänta tills solan gått ner, då får de äta. Jag har hört att detta är för att få förståelse för de fattiga som svälter? Gud så korkat!

Istället för att göra så att man själv mår dåligt (det gör man ju om man inte äter/dricker och samtidigt ska gå i skolan varje dag) vilket de fattiga och svältade ändå inte känner av kan de göra annat. Folk kan istället ta och skänka pengar till fonder och föreningar som faktist hjälper? De svältande blir ju inte direkt mätta för att folk här uppe i Sverige inte äter på dagarna och sedan svullar som grisar när solen gått ner. Nej, sluta låtsas och hjälp de svältande påriktigt istället.

Och nu ska jag faktist äta :)


Inte för att det har med saken att göra, men jag efter badet. Fabulous!

Kommentarer
Postat av: Linda

Underbar blogg, bokmärker den på en gång :)

2008-09-08 @ 15:44:45
URL: http://lindaforsa.blogg.se/
Postat av: A. La

Om det är något eller någon som är korkad så är det faktiskt du som tycker att andra religiösa seder är korkade och onödiga. Man ska respektera religionen och dess traditionella bruk!

Dumt, korkat, bra , nödvändigt eller inte: visst, smaken är som baken - Men håll det för dig själv! DU vill väl inte heller att någon ska tycka att något du gör är korkat eller hur?



2008-09-08 @ 15:48:53
Postat av: Epa und Rolf Solution

Det kallas respekt. Din pajas!

MVH/ Epa und Rolf

2008-09-08 @ 15:51:21
URL: http://huggsexa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag håller med dig, men jag tror inte att dom fastar för att "lotssas" , jag tror det mer är som en tradition. Dom flästa gör det frivilligt, annars är det väll syndigt att fasta om det inte kommer från hjärtat.

2008-09-08 @ 15:56:36
URL: http://sandrasilvia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Får inte du nog med fördomar mot dig som homosexuell? Trodde att du skulle vara lite mer vidsynt, som väl faktiskt har en pappa som är muslim? Han måste vara väldigt glad att hans son uttrycker sig i såna ord som att religion och Ramadan är korkat...



Tyckte att du verkade ganska vettig, men jag har ändrat uppfattning nu. Respektera att folk har massor med åsikter om bögar, eftersom du själv har massor med åsikter/fördomar om religion....

2008-09-08 @ 15:59:31
Postat av: A

SÅ mycket skit du kommer få för det du skrev om fastan........;)



Men stå på dig, jag håller fullständigt med! =)



Puss

2008-09-08 @ 16:02:33
Postat av: Strumpan!

Jag måste hålla med dig om att religion oftast inte för något gott med sig, de flesta krig är väl på ett eller annat sätt relaterade till religion till exempel.



Givetvis så måste man respektera att muslimerna ser på sin religion som en viktig del i sina liv, men samtidigt så är det, som med nästan alla andra religioner, många delar i religionen som gör att folk far illa. Vare sig det är Religions utövaren själv eller folk runt omkring så tycker jag att det är helt sjukt, att folk ska fara illa ut över något så trivialt som religion.



Jag vet inte riktigt om jag uttryckt mig på ett sätt som folk förstår, men jag försökte åtminstone ;D

2008-09-08 @ 16:14:16
URL: http://niclasstromberg.blogg.se/
Postat av: Eva

Stå på dig! Det är bara trams med fasta! Så dem som svälter får mat på natten eller????

2008-09-08 @ 16:14:26
URL: http://elten.blogg.se/
Postat av: Derya

Smaklig måltid

2008-09-08 @ 16:16:54
URL: http://deery.blogg.se/
Postat av: Anonym

men bara hållkäften du

och du sluta låtsats själv!

deras religon och punkt slut.

2008-09-08 @ 16:16:56
Postat av: AV

Alltså allvarligt talat är du helt dum i huvudet? Du kanske inte tänker så MEN många av oss tänker så och alla har rätt och få tro vad dem vill. Kan du inte respektera det? Som vi ska behöva respektera såna som dig som är bögar. Du kommer ju från en muslimskt familj borde du inte då respektera dem och deras tro? Jag tror många av oss gör mer än vad du skulle ha gjort och hjälper andra människor, kanske något du borde prova på och göra?













2008-09-08 @ 16:22:15
Postat av: Jasmine

elle hur vad fan e de där för fördommar amir seriöst?

du vet inte ens vad fastan går ut på!? du snackar om att folk har fördommar mot homosexuella.. sluta snacka en massa skit och låt folk tro på vikken religion de vill utan att du ska kritisera de..patetiskt

2008-09-08 @ 16:22:35
Postat av: Epa und Rolf

AJ! Jag blev visst träffad av en intressepil! Ha ha!

2008-09-08 @ 16:22:46
URL: http://huggsexa.blogg.se/
Postat av: Helena

Tror att fastan har en djupare mening än det du säger. Jag kommer från en muslimsk familj och precis som du är jag inte ett dugg religiös men det innebär inte att jag smutskastar vad andra tror starkt på. Ramadan handlar om att komma till insikt om vad man faktiskt tar för givet men som andra faktiskt måste kämpa för. Vilket jag för övrigt känner är väsentligt för vissa att veta.

2008-09-08 @ 16:33:01
Postat av: Anonym

alltså seriöst respektera är väl något du borde göra eller?

2008-09-08 @ 16:33:24
Postat av: Elle

Herre Gud, vilken härlig blogg du ligger inne med. Öppen & ärlig.. Underbart!!

2008-09-08 @ 16:37:23
URL: http://ellebell86.blogg.se/
Postat av: aa.

Var fan har all din respekt tagit vägen?:O Jag har följt din blogg ett tag o börjat gilla den, tyckt den var okej även fast du är bög(i vanliga fall gillar jag nt bögar). o varför vara så respektlös o skriva i din blogg att du tkr det är korkat att folk fastar? Jag gör det för att se hur dom fattig har det och det är en tradition inom islam. Behåll skiten för dig själv ;) adios bögios :D

2008-09-08 @ 16:42:33
Postat av: dina

Din jävla fule fan, om det e nån som borde fasta så är det du din feta gris. Respektera andras religioner, uppfattat? Gud asså, du tror att du e så jävla smart o allt, du e fan skit! Du e ful, dum, ÄCKLIG, tjock, allt negativt, så snälla gör oss en tjänst och stäng din äckliga käft din rövknullade bögunge!

2008-09-08 @ 16:42:36
Postat av: Tuva S

Vänta nu lite ... jag känner igen dig ... Är det ifrån Kenzas blogg? X)

Ha en fin dag! :D

2008-09-08 @ 16:43:36
URL: http://tuvasnuva.blogg.se/
Postat av: Emma

Varför ska ni klaga på vad han tycker om Ramadan? :S det e ju seriöst helt onödigt, precis som amir säger :|

2008-09-08 @ 16:45:08
Postat av: Anonym

hej då:)

2008-09-08 @ 16:46:18
Postat av: Nikolina

jag håller med dig HELT...

2008-09-08 @ 16:48:42
URL: http://mjaubaby.blogg.se/
Postat av: Hanna

HELT rätt sagt Amir! Jag fattar inte varför man ska fasta för att man tror på en viss religion, det har INGENTING med religion att göra. Hur kan man leva sitt liv efter vad en bok säger? Helt sjukt! Stå på dig Amir jag håller med dig! Ät förfan och skippa slöjorna på kvinnorna, vilken jävla diskriminering!!!!

2008-09-08 @ 16:49:11
Postat av: Anonym

dom som fastar och svälter ihjäl sig på hela dagen, ja du andledningen till att dom gör det är att dom ska känna hur det är själv och inte få mat och dryck på hela dagen och hur det känns att inte få det heller.

2008-09-08 @ 16:49:29
Postat av: h

så jävla patetisk. "Gud, så korkat!" sa du.. nämn inte ens Honom om du inte kan respektera gud. och sluta kalla traditioner för fasoner :)

2008-09-08 @ 17:01:09
URL: http://hds.blogg.se/
Postat av: Anonym

håller med dig till 100, heelt värdelöst :S, antar att alla som hetsar upp sig fastar..hhaha

2008-09-08 @ 17:02:07
Postat av: Micke

Fast det ena utesluter kanske inte det andra? Med en ökad förståelse så kanske man är mer benägen att hjälpa?



Själv skulle jag dock aldrig avstå från mat. Jag älskar kött :=)

2008-09-08 @ 17:02:13
URL: http://micke.gaybloggar.se
Postat av: ..

det där var väldigt väldigt dumt sagt amir, ärligt talat du kanske inte gillar att dem fastar, men vet du ens vad respekt innebär det är många här som läser din blogg som har börjat respektera bögar, har inte du då en skyldighet att respektera alla andra inklusive de som fastar? jag ser det som ett dumt uttalande av dig, så säger man inte även om du tycker det. det är många som fastar just nu och som blir ledsna över det du skriver, för det är faktis så mycket mer än det du säger. i still like you & din blogg, men vafan när det gäller den punkten så får du faktis skärpa till dig :)

2008-09-08 @ 17:04:18
Postat av: aszi

Dem skänker ju mer än halva sin lön vid slutet av månaden assface läs på lite innan du lägger upp loads of crap

2008-09-08 @ 17:04:20
Postat av: Anonym

man fastar inte enbart för att känna hur de fattiga har det, andra saker är exempelvis att rensa kroppan från gifter det är med andra ord hälsosamt. Men om du väljer att äta dig mätt som en gris så gör det, för det är kanske just va du är.

Peace

2008-09-08 @ 17:12:27
Postat av: madeleine

RÄTT AMIR!

2008-09-08 @ 17:13:09
Postat av: mia

ramadan handlar om kärlek, uthållighet och omtanke, vi försöker förstå andra..hoppas du också kommer till insikt om hur fattiga har det när du sitter på Espresso House och fikar :)

2008-09-08 @ 17:16:10
Postat av: ANN

YOO!!



Amir, du har så rätt och skit i vad andra säger. Folk som kommer till skolan med stinkande andedräkt...:(

2008-09-08 @ 17:21:13
Postat av: Jenny

Håller med dig till 100%

2008-09-08 @ 17:27:01
Postat av: R y d b e r g

Hel ärligt så håller jag med dig fullt ut ! Visst det kanske har med deras religion att göra, men vafan liksom !! Sluta äta nästan helt och hållet, det är ju absurt ! Snacka om att förstöra sig själv, våran kropp är inte direkt byggd för att man ska vräka i sig en måltid mat om dagen. Jag hade ju dött direkt om jag inte fick äta på hela dagen :P

2008-09-08 @ 17:28:41
URL: http://mariaslya.blogg.se/
Postat av: Nathalie Z

Håller verkligen med dig Amir. Fastan är ju helt absurt!!

2008-09-08 @ 17:31:15
Postat av: Julia

Du har rätt till din åsikt, men det är viktigt att respektera andras tro. Korkat för dig är livet för dom. Alla är vi olika

2008-09-08 @ 17:32:03
URL: http://giuliapetti.devote.se
Postat av: Anonym

Jag håller med, skulle aldrig göra något sånt.

Men man "måste" ändå acceptera och respektera de som fastar, det är vad jag tycker..

2008-09-08 @ 17:35:49
Postat av: Mia

Är man en troende muslim ska man OCKSÅ skänka pengar till fattiga. Det en sak en troende muslim måste göra. Sen är det väl bra att rika får veta hur det känns att gå runt hungrig, så man kanske får en medkänsla till de fattiga och skänker mer...

2008-09-08 @ 17:37:41
Postat av: Anonym

vilken jävla idiot du är alltså, du e så bortgjord!!

2008-09-08 @ 17:43:35
Postat av: Anonym

Asså alla ni som säger att han kommer från en muslimsk familj som han borde respektera fastan och blablablablabla, mind your on busniess och låt andra ha sina egna åskiter. Är man inte troende så är man inte och då kan man tycka att ett och annat inom religion är korkat. Nu tycker Amir( inte bara han) att fastan korkad och låt honom. Han har faktiskt rätt, det tjänar inget till att sitta och svälta sig själv hela dagen för att sedan proppa i sig mat sent på kvällen. Det rubbar faktiskt ämnesomsättningen och de som tror att fastan kan göra en smal är de som är de korkade. Btw du är sjukt cool Amir och låt ingen få dig att tro annat. Behövs fler i detta land!

2008-09-08 @ 17:59:28
Postat av: amanda

jag måste säga att jag faktiskt håller med dig, det hjälper inte de som svälter i tex Afrika om vi inte äter något då solen är uppe. Men sedan respekterar jag andras religioner och tankar.



ha en fin fortsatt dag ;)

2008-09-08 @ 18:02:03
URL: http://adnamaaas.blogg.se/
Postat av: Anonym

att fast har inte BARA med religionen att göra utan det är också bra för korppen om man bara dricken en hel dag och sedan äter lite. det renar kroppen :)

2008-09-08 @ 18:02:46
Postat av: XantuM

Ja, Jo. Jag är ganska mycket atteist i mitt tänkande (fast jag har inte skrivit ur mig ur svenska kyrkan) så att jag förstår att du tycker att det låter konstigt med att de som tror på "Islam" fastar. Det tycker även jag med, men man får ändå ha lite förståelse för att den traditionen håller i sig från religionens begynnelse och att det mer blivit som en tradition istället för att man tror på något... Det är så jag ser på det hela =)



Peace

2008-09-08 @ 18:02:58
URL: http://XantuM.blogspot.com
Postat av: Miirre

Dom får väl tycka/tro som dom vill, Det är deras religion deras sak.

Precis så som du vill att vi ska inte bry oss om att du är en bög så ska du väl skita i vad dom tänker.

Respektera andras åsikter helt enkelt, eller det borde du veta eftersom du e bög;)

2008-09-08 @ 18:07:37
Postat av: Johanna

exakt! Jag håller definitivt med. Varför svälta och sedan svulla ett par timmar senare? it makes no sense at all.



Det finns ingen mening i att sitta där hemma eller i skolan och svälta bara för att känna på hur det är. Om man har råd att äta så gör man det, det är mänskligt att äta. Jag tror att de svältande människorna mycket hellre vill att vi ska ge dem pengar till mat än att vi ska svälta för att prova på deras vardag i ett par dagar. Herregud, det finns inga argument.

2008-09-08 @ 18:14:40
Postat av: Misen

Hej folket och sköna killen!

En liten comment på sitt rätta ställe här:

det är ju liksom hela deras livsuppfattning vi pratar om. Religion är ju religion och det går liksom, dumt nog, inte att argumentera emot. De tror ju stenhårt på sin sak liksom, no matter what? Lite sad but true.

Tycker det är sjukt omoget att börja tracka på killens homosexualitet!! SNÄLLA var kom det in i bilden? Som att det hade nåt att göra med hans åsikt i det här? Är det inte typiskt otroligt omoget. Usch blir sur, ingen som börjar tracka på min sexualitet om jag skulle hävda mig i frågan, bara för jag råkar vara hetero.

Dina du verkar ju lagom intelligent!!! GRATTIS till dig. Killen är ju sötast i världen.

2008-09-08 @ 18:23:26
Postat av: Nathalie

Men Amir har rätt! Skänk lite pengar och hjälp de fattiga på riktigt istället för att sitta hemma och låtsas visa nån sorts respekt och medlidande genom att enkelt välja att äta på natten istället för dagen. Och jag undrar hur man kan få förståelse för de fattiga som svälter genom att sitta och svulla mat under natten? Åk till ett fattigt land och svält i ett par månader, då kan jag garantera att man får "känna på" och få förståelse på riktigt. Jag tror de fattiga skulle bli mycket gladare av att få lite pengar, för det är det de behöver först och främst, SEN kan man börja prata om medlidande och respekt. Men det är en religion och religoner är alltid som dom är, sen vad man tycker om dom är ju upp till var och en.

2008-09-08 @ 18:24:40
Postat av: Emmely

Haha det är ju så jävla sant det du säger!

2008-09-08 @ 18:26:53
URL: http://emmelywahlman.blogg.se/
Postat av: Linnea W

oj, va mycke skit du har fått för det här. men jag håller HELT med, tycker att det e fjantigt att hålla på att fasta. det hjälper fan INGEN att fasta, men men;) stå på dig, för du e underbar <3

2008-09-08 @ 18:27:41
Postat av: emilia

Är detta ett sätt för dig att få publicitet eller?

Så trög.



Det är inte bara för att man ska känna hur de "fattiga" har det utan också för att man ska uppskatta maten mer och inte ta allt för givet. Om man går i skolan måste man inte fasta, inte heller om man har mens, någon sjukdom eller helt enkelt inte mår bra.

Det är inte meningen att man ska må skitdåligt när man fastar, vilket jag inte tror det är så många som gör ärligt talat.



Jag har testat att fasta och man vänjer sig faktiskt, sedan på kvällen när man äntligen får äta så brukar ju oftast släkt och vänner samlas vilket gör att det blir ännu roligare.



Tycker inte du ska uttala dig om något så pass känsligt ämne som just religion är. Du visste mycket väl när du skrev inlägget att folk skulle reagera.

2008-09-08 @ 18:28:01
URL: http://emiliano.blogg.se/
Postat av: Alma

Ni människor är ju otroliga, sitter och pratar om fastan när ni inte har någon aning om vad den går ut på. Det handlar inte om att svälta ihjäl sig. Det handlar om att förstå hur de som inte har någon mat eller dricka har det och det handlar mycket om att man själv ska må bra och uppskatta det man har. Och du Amir, som förresten har en muslimsk pappa och ett muslimskt namn, borde för det första inte smutskasta någon när du själv borde veta hur det är att bli nertryckt för att du är homosexuell. Du trycker ner muslimer och deras tro när du pratar sådär. Jag förstår verkligen inte hur man kan göra så. Jag är muslim och jag trycker inte ner homosexuella eller någon annan tro eller ras eftersom jag själv vet hur det är när någon pratar illa om muslimer. Hoppas verkligen du lär dig något nu eller så gå till din pappa, så kan han säkert förklara om vad fastan går ut på och hur underbar religion Islam är.

2008-09-08 @ 18:34:15
Postat av: Anonym

Du borde inte ha skrivit inlägget medans det fortfarande är ljust ute, dom är ju sjukt hungriga nu och därför lättirreterade, HAHA! Bra att du står för dina åsikter annars.

2008-09-08 @ 18:35:05
Postat av: Sanna Gran

hahaha! dina åsikter är ju för roliga. jag menar det allt du skriver (som är åsiktrelaterat) verkar det bara som en barnunge har skrivit. du har fastnat i något väldigt konstigt intängt tankesätt som inte tar frågan till nästa steg. du kan inte ha bra betyg i SO älskling. (och om du har det, varför anstänger du dig inte i bloggen?)



när någon inte tycker som du så tycker du dem inte har något liv eller är avundsjuka. gosh känner bara jag. du är inte helt påläst märker jag.



Ramadan (som till viss del innebär fasta) är en gammal tradition innom Islam. Jag förstår mig inte heller riktigt på det. Men vi firar jul som en skäggit karl i röda kläder medverkar i. vad sjutton ska det vara bra för liksom? hur som helst skall man under Ramadan be mer en vanligt för komma närmare gud. Att man fastar går ju delvis ut på(som även du sa)att man ska känna sig hur de fattiga känner sig. Det handlar inte nödvändigtsvis på de fattiga utan dig själv att förstå hur de mår. så man kan få lite perspektiv på saker och ting och uppskatta vad man har mer. innom Islam finns det ju en annan del som går ut på att ge till de som har de dåligt (allmosa om jag minns rätt.)



Snälla Amir, tänk! Du gör en jävligt underhållande blogg iofs när du skriver såhär. Ungefär som Hertiginnan.

2008-09-08 @ 18:35:30
Postat av: emma

jag tycker att du ska respektera folks religion, eftersom du själv vill bli accepterad som bög:)

ja menar inte att du behöver tycka att det är nått bra, men heller inte snacka dåligt om dom som gör det.



puss

2008-09-08 @ 18:47:38
URL: http://emmaramic.blogg.se/
Postat av: cissi

håller med dig!!

2008-09-08 @ 18:52:32
Postat av: R

Gud tröga fanskap, vissa människor kanske inte ger pengar till fattiga. Men efter att ha fastat och upplevt vad de fattiga går igenom så kanske man finner en större respekt och donerar ännu mer. Sen så är fastan en tradtion också, och du din tröga sak som kommenterade "religion är inte att gå efter en bok", vad fan vet du? hur ska människor veta vad deras profeter osv sagt om de inte läser boken? va?

och sjal diskriminiering mot kvinnor? En anledning till att man ska ha sjal är för att skydda kvinnan, så att hon ska dölja sina skönheter! O på så sätt blir hon nt våldtagen oså. Nu tänker nog många "vf måste inte killarna göra det då" jo det står i koranen att de ocksp ska göra det!

2008-09-08 @ 18:53:04
Postat av: Anonym

Alla får väl tycka vad de vill.

2008-09-08 @ 19:06:24
Postat av: NAZLIIIIIIIIIIIIIIE

gubben, ja vet att du skrev för att bli stor eller något. Du kör blondinbella taktiker. Får läsare genom att provocera. Jag fastar & den som har fucking problem med det kan komma FRAMFÖR mina fötter & säga det, fattar ni det! Sitt inte & lek balla bakom datan, era stora töntar! Alltså egentligen fattar inte att jag skriver det här men jag gör det för att gud kommer fråga er: sa ingen till er? Haha när ni förmodligen brinner i helvetet! & amir.. snälla även om du fasta skulle det inte räknas. Jag tror inte bögar räknas med i koranen! Hahah.. oh fyfan vilka tönttttttttttttttttttttttttttttaR!



hanna: Om slöja är diskriminering.. va fan är era korta kjolar & era töntiga KAAAAAAH-FASONER DÅ? hahah nej juste det där är bara för att ... du vet bäst vad jag menar gumman:) HAHAHA! MOBBOFFER!

2008-09-08 @ 19:34:34
URL: http://nnaz.blogg.se/
Postat av: Lisette

sluta lek blondinbella, accepterar du inte komentaren så är du dock RIKTIGT omogen som inte kan ta skit. FÖrresten så är inte detta skit, bara ren sanning. SYnd att du inte kan vara dig själv, du måste härma andra. Synd mannen, synd.

2008-09-08 @ 19:34:58
Postat av: sejda hodzic

jag tvekar att du skulle tänka så som du gör ifall du bodde där dina föräldrar kommer ifrån. människor som du är patetiska ändå så respekterar jag era åsikter fast dom är hur meningslösa som helst. egentligen så är det onödigt och kommentera detta inlägg eftersom det finns absolut inget vettigt som står i det. men jag har egna åsikter precis som du och jag är inte rädd för att säga vad jag tycker o tänker .. anyway



du lär inte komma långt i livet med alla dessa fördomar, speciellt inte eftersom du har gått av vägen för länge länge länge sen. jag förstår att du inte är så religiös av dig och jag tackar dig för det eftersom annars så skulle du bara ha skämt ut din religion! fastan är helt frivilligt och man måste inte fasta hela månaden, speciellt inte eftersom man går i skolan. vuxna klarar sig mer än barn & ungdomar. iallafall man ska fasta så många dagar som man själv känner att man orkar, det är tanken som räknas! jag fastade första veckan & sen slutade jag eftersom jag inte ville att det skulle påverka min skola. jag ska fasta sista veckan oxså, eftersom början o slutet är typ viktigast! förresten så är det inte bara muslimer som fastar, kristna gör likadant. fast dom får äta under hela dagen men inte alla livsmedel som vanligt. förra året så fick vi äta klockan 4, tiden varierar hela tiden och just nu så blev det att vi ska äta första måltiden klockan 20.00!! OM man inte äter rätt då man får äta så kan man må dåligt faktiskt. egentligen så handlar det om att äta rätt, det beror väl på oss vad vi väljer o äta.. i de romersk-katolska och de lutherska kyrkorna så är fastetiden en tid då man ska kämpa mot sina dåliga vanor.. man väljer bort själv vad man vill avstå från, meningen är att avstå från något för att vinna något annat. att vinna tid för sin familj, att få pengar över att ge till de fattiga osv.



allt är olika och det är helt frivilligt så om du inte har nått vettigt o säga om religioner så kan du helt enkelt vara tyst! du blir inte smartare genom att smutskasta religioner och våra traditioner. Och du får speciellt inte så värst mkt respekt heller. men d skitsamma :) jag tänker inte klaga på dina åsikter, dina ord är ändå meningslösa.

2008-09-08 @ 19:44:35
URL: http://hodziic.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha alltså du är så jävla sjuk i huvudet!

Är du sinnesrubbad eller? haha. jävla skämt.

2008-09-08 @ 19:54:49
Postat av: Felicia

men vafan, han får väll tycka vad han vill! varför lägger ni er i?? varför bryr ni er om vad en utav 9000000000 människor tycker? fan ni e patetiska allihopa.



jag bara älskar din blogg amir.

du har hjälpt mig mycket på sista tiden.

du har fått mig att vara den jag är som vågar tycka va jag tycker. TACK<3 du har fått min bästavän till att komma tillbaka till mig för att du har lärt mig att ingenting blir bättre av att låtsas vara någon man inte är. du ör en bra människa! :*

2008-09-08 @ 19:55:18
Postat av: Sara

jag håller med dig.. egentligen så äre sjukt.. vadå för att hedra de fattiga? de vräker ju i sig DUBBELT så mkt sen när solen gått ner ändå :s och varför ska de bara finns en speciell månad då de ska fasta, vill du hedra de fattiga, gör det på ett ordentligt sätt istället.. inte genom att inte ha sex, dricka alkohol el äta när man ändå, (oftast) gör det när solen gått ner? :s ska man vara muslim så kan man vara det i hjärtat, men fastan är en falsk grej tycker jag.. vad äre för mening med att gå till mosken på fredag morgon och sen ut och clubba och supa skallen av sig på natten? trams bara.. usch!

2008-09-08 @ 19:56:14
URL: http://atishpare.blogg.se/
Postat av: Ellinor

WORD

2008-09-08 @ 19:56:57
URL: http://mariaellinor.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hanna: Du har inte tänkt på att vissa kvinnor som har slöja på sig faktiskt VILL det? Jo, det finns sånna. Jag känner många och är själv en av dem, DET är inte diskriminering!

2008-09-08 @ 20:02:05
Postat av: goo amir

heey ! har följt din blogg ett tag och tkr mycket om den. Måste bara få säga en sak om denna uppståndelse kring fasta och grejjer. Jag är av åsikten att alla ska få uttrycka vad dom vill säga, så det är klart okej att du säger vad du tkr om fastan. Men om folk inte håller med dig, så snälla kom på lite mognare sätt att visa det än att skälla på amir. taack /

2008-09-08 @ 20:02:34
Postat av: Mimmi

Jag måste bara kommentera igen.

Detta som Sofia skrev:



"Får inte du nog med fördomar mot dig som homosexuell? Trodde att du skulle vara lite mer vidsynt, som väl faktiskt har en pappa som är muslim? Han måste vara väldigt glad att hans son uttrycker sig i såna ord som att religion och Ramadan är korkat..."



Jag förstår inte, bara för att man är homosexuell eller hetrosexuell eller vad man nu än är. Får man inte ha åsikter för det? Vi lever i sverige och det finns lagar som uttrycker att man får säga det man tycker. Okej, du har en pappa som är muslim. Jag vet inget om dig. Men bara för att man är muslim eller vilken religion som helst, tycker jag att man ska få säga sin åsikt och vem har sagt att du kanske är högreligös.

För vad jag har hört från kompisar som är muslimer så är inte homosexuallitet något som godkänns. Det gör det ju i och försig inte i den kristna heller. Men sen beror de ju på hur man tolkar bibeln och koranen.

Alla är människor, alla får ha sin åsikt.

Tack :)

2008-09-08 @ 20:09:36
URL: http://morewishes.blogg.se/
Postat av: muntis

Det här var ett bra inlägg! Se till att hjälp det fattiga i tredje världen istället för att visa sympati genom att själv fasta. Dom mår ju inte bättre av det ni gör? hahahahahah muslimer är undergång.

2008-09-08 @ 20:09:44
URL: http://muntis.blogg.se/
Postat av: Emma

Hanna: öööh vet du över huvud taget vad som står i koranen? det verkar inte så. det är ingen jävla regelbok där det står vad man får och inte får göra. det är som en guide till att leva sitt liv som en bra människa. jag pissar på sånna som dig som snackar skit om saker de inte har en jävla aning om. man tvingas inte till nånting som muslim. tvingas kvinnor ha slöja så är det pga av landet de bor i och kulturen där INTE RELIGIONEN!

2008-09-08 @ 20:16:08
Postat av: ShFa

Vad är det "Anti-religion" dagen för dig idag eller? Det är upp till var och en om de väljer att tro på Gud, på träd eller på ingenting alls. Varför är det så jävla viktigt för dig att påpeka hur mycket du har emot religion?



Jag respekterar att du inte riktigt förstår dig på fastan.. so far so good, men att du sitter på en blogg och skriver öppet om hur tramsigt det är och hur korkade människor är för att de fastar? Menar du allvar? Du kanske BORDE gå sätta dig i Espressohouse trots regnet, så du har annat o fylla ut bloggen med.



Och 4 your info. Man har även som plikt att skänka pengar till de fattiga, och under denna månaden speciellt.. ;) Cut down on the hamburgers and coffé sweetie. Du dör inte av att researcha lite innan du skriver ner såna idiotiska inlägg på bloggen.

2008-09-08 @ 20:32:12
Postat av: Anonym

Håller med dig helt ;D pöss

2008-09-08 @ 20:35:21
URL: http://melajsa.blogg.se/
Postat av: någon

Jag känner inte Amir, har aldrig träffat honom eller ens sett honom på stan, men det är HANS blogg, där HANS åsikter ska stå utan att egentligen någon ska kommentera det!

2008-09-08 @ 20:42:21
Postat av: sanibo

så sjukt jävla sant.

om dom nu vill visa att dom bryr sig,är väl det sista dom ska gör att svälta sig. vilka mår bättre av det? haha, så sjukt. precis som du säger, skänk lite pengar ist.

2008-09-08 @ 20:47:03
URL: http://ssanibo.blogg.se/
Postat av: p

2008-09-08 @ 20:50:38
Postat av: Anonym

hanna du har så jävla rätt! HALLÅ VI LEVER I SVERIGE OCH ÅRET ÄR 2008!

2008-09-08 @ 20:51:59
Postat av: Ami

Hmm, jag förstår inte hur du kan skriva något du inte riktigt tänkt igenom. Hur gammal är du? Och hur mycket vet du om den religionen. Du borde respektera det dina vänner gör. Ramadan är månaden då koranen kom och muslimer hjälper fattiga varje månad ska dom skänka pengar. MEN just denna månaden skänker man mer, tex om man bor i ett arabiskt land, så går man till dem fattiga och skänker dom mat som räcker ett bra tag frammåt. Man visar att man bryr sig och att man finns där. Så du ska inte gå runt och tro att muslimer inte tänker på dem fattiga annars. Islam är en fin religion om du läser och förstår den. Läs om ramadan så kommer du förstå varför. Du heter Amir så jag tror inte du är svensk. Men på något är du nästan värre än vissa svenskar. för svenskarna förstår och respekterar andras religion. DU som heter Amir gör inte ens de. Ramadan är också till för att bli förlåten för saker man gör. att starta om och bli en bättre människa. men sånt lär inte du förstå. Du vill att folk ska respektera homosexuella medans du inte respekterar andras religon. Du kan fan ta dig. FY fan vad jag hatar sånna som dig. Och det är du som äter som en GRIS. Hur fan kan du veta att muslimer äter som grisar då du inte har sätt dem ens. Man äter en helt normal måltid. Och man svälter inte, tro mig. ;) CP!

2008-09-08 @ 20:53:09
Postat av: Helt chockad!

Jag är verkligen helt chockad Amir. Du av alla??



Sjukt! Jag vet inte ens vart jag ska börja....men allt det här snacket om att stå på dig och säga vad du tycker osv. Du måste vara en väldigt förvirrad människa eftersom du blandar ihop saker och ting. Bara för att man vågar säga vad man tycker innebär det INTE att man för den skull ska glömma bort respekten mot andra.



Du av alla borde ta hårt och vara försiktig med att bara hoppa på människor sådär. Förstår du att det finns människor runt i Sverige och världen som hatar, verkligen HATAR dig, bara pga din sexuella läggning. Människor som tycker att du är korkad osv...ja listan skulle kunna göras lång och hemsk. Vart får du ens tanken att öppna din mun och yttra något sådant om andra...



Muslimer världen över som har den rätta aviskten fastar inte bara för att "titta här jag ska känna på hur de fattiga har det för jag är god"...det handlar om så mycket mer än det. Som en del har nämnt så handlar det om att gå in i en själv och visa uppskattning till det man har( stort som litet).



Så snälla yttra dig inte bara sådär utan att ha någon som helst kunskap(har du bevisat) Din muslimska familj kanske inte vet varför de fastar eller ens tar religionen på allvar, men generalisera ALDRIG alla människor bara sådär.



Jag hoppas verkligen du tar och tänker till, inte bara om religion men över din attityd överhuvudtaget. För som jag förstår det så måste du vara väldigt osäker på dig sj som person och det förstår jag. Men du har ingen anledning att lägga över det på andra....



Jag vill bara att du ska veta att det du skrev har sårat mig som muslim och har också fått mig att helt tappa respekten för dig som människa. Om du har någon som kallas medkänsla så tycker jag att du ska erkänna att du i din text generaliserar alla muslimer och slutar tala om religiösa människor som korkade.





Det var då sista gången jag läste din blogg....

2008-09-08 @ 20:54:28
Postat av: Nadia

Fan vad sjukt lågt du sjunker amir. Du går ju emot din egen teori om hur man ska respektera folk oavsett hur de än ser ut eller tror på! att du orkar kommentera för att folk gör något vettigt istället för att gå runt och sminka sig och vara galet stolt över att vara bög. Kul att du trivs med the by the way men for fuck sake låt oss muslimer tro på vad vi vill och göra exakt vad du vill, kom inte hit och döm muslimer för vad de gör.

du vet väl att alldeles för många tror på den religionen, den fanns sen sjukt långt tillbaka.. och ändå accepteras den än idag.. kan inte säga samma sak om bögar! so keep your mouth shut next time !:s

2008-09-08 @ 20:55:17
Postat av: ??+?

Du sök upp fakta innan du snacka bög jävel !!! lär dig mer först å sluts snacka skit

2008-09-08 @ 20:57:39
Postat av: Palmira

Jag tror mer att det handlar om att fastan indirekt ska få folk att hjälpa de svältande, inte att fastan i sig skulle "mätta de hungriga". Det ligger nog en närmare att faktiskt hjälpa dem, om man själv vet hur det känns.

Sedan uppskattar man nog maten mycket mer efter fastan, så att fasta en gång om året hjälper en att inte ta den förgivet.



Dock har jag aldrig fastat själv, så jag vet inte. Men det här är vad jag tänker att fastan kan ha för positiva konsekvenser :)

2008-09-08 @ 20:58:12
URL: http://palmiraa.blogg.se/
Postat av: Anki

jag förstår mig inte på alla dessa kommentarer du säger bara din mening :) går inte religioner även ut på att respektera andra människor och värderingar? Jag kan hålla med dig om detta att det hjälper ändå inte de fattiga. Bättre att skänka pengar. Men för de flesta tror jag är för att visa sin kärlek till Gud. Själv är jag inte religiös. Jag tror inte på en allsmäktig Gud. Jag tror på naturen :)

2008-09-08 @ 21:01:29
URL: http://egoanki.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hahha ja precis, du är bög men om någon säger något illa om bögar ja då blir det ett jävla liv. Muslimer kan man prata skit om.



Är inte det dummaste som finns att få en kuk i röven?

2008-09-08 @ 21:01:44
Postat av: 111111

fattiga kan man hjälpa varje dag, det är inte därför man fasta ,sök fakta om det om du intresersad. men du sa något om gud som du borde tänka på innan , Gud behöver ingen som dig som kan tro på gud.folk som dig är värdlösa.

2008-09-08 @ 21:01:59
Postat av: L

Roligt roligt! Jävligt roligt att läsa alla kommentarer. Skriv mer roliga saker amir så det finns mer roliga saker att läsa! Detta gjorde min kväll!

2008-09-08 @ 21:05:33
Postat av: Yasmin

Asso snälla du, jag tycker att du borde skämas?vad är det för bullshit du sitter o skriver, okej det kanske e din åsikt o vad du tycker men jag tycker att du borde hålla din "åsikt" för dig sjäälv än att sitta o dömma om islam?

du har inte ngn aning om vår religion okej?

och enligt islam så är inte det tillåtet att vara böög?, vadå bara för det så sitter inte vi muslimer och bedömmer om hur du är:S...nää utan vi accepterar dig för den du är:S?...och jag tycker att du ockå borde acceptera oss och vår tro?, för jag tror inte att din pappa som är muslim skulle bli så glad om han läste ditt inlääg:S så nu hoppas jag att det inte blir ngn next timeoch låt oss FASTA, och för det andra så kanske du borde searcha lite om ZAKAT, som är att man måste skänka pengar till fattiggaa så sitt inte snacka om ngt du inte har ngn aning om:S

2008-09-08 @ 21:10:21
Postat av: Anonym

- trams ? :s ofta amir ? vi fastar för att det är en del av vår religion , så som det är viktigt att tro på gud, följa sin religion så är det samma sak med fastan och man gör det enbart en månad om året.. hade det varit något dåligt eller något som inte är bra för oss hade Gud inte utsatt oss för det, vi fastar för att vi ska vara tacksamma över det vi har, över det gud gavit oss och tänka på att det finns faktiskt folk som har det värre, rättar sagt på de fattiga som går utan mat och dricka flera dagar i sträck, ramadan handlar inte enbart om att inte äta något till en vis tid utan att vara en god människa och göra bra saker mot andra, t.ex skänka pengar till de behövande och hjälpa dem om det är något som fattas eller om de behöver något, rättar sagt att finnas där för dem. Genom fastan visar vi dem att vi tänker på dem, att de inte är ensamma och gud är oss evigt tacksamma för det .. att säga att religion är trams var verkligen över gränsen , det är absolut inget sådant , för vad hade vi varit utan vår tro ? man lever som sagt med både hopp och tro. men som sagt det är inte många som förstår det , så hoppa inte på andra bara så , jag säger inte att du får inte ha dina egna åsikter för det har du rätt till men kolla gärna upp lite fakta först : )

2008-09-08 @ 21:15:09
URL: http://merei.blogg.se/
Postat av: Anonym

pinsamt att du har sån noll koll apropå att du själv kommer från ett islamsktland. håll dig till ämnen du känner till bäst som hår blekning så ska du se att dina läsarer stannar !

2008-09-08 @ 21:18:47
Postat av: Mimmi Brunell

Du är helt klockren! Stå på dig.

Besök gärna min blogg också! :D

Puss Mimmi

2008-09-08 @ 21:24:45
URL: http://brunell.blogg.se/
Postat av: Sophie..

PRECIS

det är ju fejk at göra det 50%...

2008-09-08 @ 21:25:46
Postat av: Sara Sakhnini

det har mkt djupare mening än så, du borde kolla upp det bättre innan du säger något. Fastan innebär bland annat att man ska stärka familjebanden, stötta varandra, känna medlidanden och jämlikhet med de fattiga, då alla inför allah är jämlika, såväl kvinnor som män och lära sig att ha tålamod. Jag själv är muslim och fastar. Om du nu tycker att det är onödigt tycker jag ändå att du borde formulera dig bättre än så och respektera istället för att smutskasta och kränka ner andra folks tro. Du gillar väl inte heller när någon kallar dig för massa saker för att du är den du är, inte sant?

2008-09-08 @ 21:43:42
URL: http://sara-s-2008.blogspot.com
Postat av: Anonym

Precis dina åsikter nyss var katastrof sluta tänka som alla swediesar OCH TRO ATT ENDAST DET DU GÖR ÄR BRA/rätt. Du har verkligen spåraat uuuurr ! idioot du är när du ändå kommit så pass långt så sviker du ;S

2008-09-08 @ 21:45:19
Postat av: Noura

Men shit all respekt ska inte gå till dig bara! Oavsett om du är bög eller lebb, vafan det är inte viktigare än religion .. RESPEKT FÖR ISLAM!

2008-09-08 @ 21:46:41
Postat av: Anonym

men asså alla nu, man kan se det från 2 perspektiv. ena perspektivet ur amirs syn på hela ramadan fastandet och det andra perspektiviet för alla andra som fastnar och det så liksom man får tycka som man själv vill. om han tkr att de e så, så låt amir tycka det. ni som tror på ramadan och sånt tro på det, gå då inte på amirs snack och bli sura. let it go

2008-09-08 @ 21:49:12
Postat av: Mikaela

Haha vad folk blir arga x) Håller med dig till 100 % om det du sa, avskyr allt som har med religion att göra.



Jag har alltid sagt att jag viljat ha en riktig bögkompis att shoppa & flippa med.. finns ont om det bara.



Du verkar jättego, fortsätt såhär med bloggen !

2008-09-08 @ 21:59:21
URL: http://micies.blogg.se/
Postat av: klara

alltså, alla snackar om att "få känna hur det är för dom fattiga"? jag, och sen? varför känna av det i 1 månad, varför inte 1 dag? allt det där är så onödigt. jag förstår mig inte på islam, kvinnor blir bortgifta och måste bära slöja, komigen? låt dom leva ett normalt liv. & en sak måste jag påpeka som jag hörde i skolan idag, jäääävligt mysigt att man inte får borsta tänderna när man fastar. eeu

2008-09-08 @ 22:05:03
Postat av: Ramona

traditioner är till för att brytas och att förändras av den yngre generationen. Kanske ett nytt tankesätt inte skulle vara fel. har inte tänkt i de banor du var inne på, men fan du har ju så rätt faktiskt

2008-09-08 @ 22:06:24
URL: http://ramonas.blogg.se/
Postat av: ♥JuJu♥

Du borde läsa på lite mer innan du skriver något så starkt.



Under ramadan månad blev Koranen färdig, något som är viktigt för muslimer. Det är en helig månad. Under den månaden fastar man för att bl.a. känna hur de fattiga lever och verkligen leva in i det. Sen finns det andra anledningar också, som många inte känner till. Människan äter ju hela tiden, varje dag, väldigt ofta. Kroppen behöver också vila, speciellt magen.

Om Gud har sagt åt människan att fasta så har han ju en bra anledning till det. Väldigt onödigt att försöka påstå att du nu är visare än Honom.



Självklart innebär det att man som muslim ska skänka pengar till fattiga o.s.v. Det gör en muslim som följer sin religion.



Varför får jag en känsla av att du är emot religion, av den anledning att religion är mot din läggning?

2008-09-08 @ 22:18:53
URL: http://shesmiles.blogg.se/
Postat av: linda

okej okej allihopa ! alla har sin tro och amir kankse inte mennade så att han inte reskeptarar ramadan .MEN AMIR DEY VAR en väldigt onödig inlägg ! plus du vet inte enns vad fastan går ut på så .... Nästa gång så hoppas jag att du har lärt dig din läxa

2008-09-08 @ 22:22:10
Postat av: LeVa

Har några bekanta som är muslimer, och genom dem ganska god inblick i hur det funkar med fastan. Det jag verkligen tycker är snett är att de inte äter nåt på hela dan, men när mörkret infaller,DÅ äter man och vräker i sig, dricker och röker och är uppe halva natten och äter massor igen på morgonen så de står sig. Om jag höll på så skulle inte jag heller vilja äta nåt på dan. Och särskilt mycket förståelse för de fattiga och svältande får man ju inte på det sättet, eller hur?

2008-09-08 @ 22:28:34
Postat av: blaal

FYfan vad dåligt skrivet, du respekterar ju inte ens din släkt ! du respekterar inte din bakgrund , men muslimerna vill nog inte ha dig på deras sida dock inte vi kristna heller :)



Burnn in hell !

2008-09-08 @ 22:40:17
Postat av: Lina

Min kompis fastar o hon vet inte äns varför hon fastar, hon gör det bara för att hon får pengar, helt sjukt !

2008-09-08 @ 23:12:11
Postat av: Ella

Jag är från en muslimsk familj, mina föräldrar är inte religösa utan bara troende, ni måste lära er skillnaden på det. Som svesnkar kallar sig för kristna men vad gör dom som uppfyller kraven som en kristen ska göra? Iaf, fastan är inte så att du bara slutar och äta för att känna empati för dom fattiga m.m. Under fastan ska du be 5 gånger om dagen, i alla böner ber du för dig, din omgivning, nära och kära men mest för resten av världen, du tackar Gud för allt han har gett dig och vill att han ska ge andra. Inte bara det, i hemländerna, vet ni vad dom gör? Efter solen har gått ner, så lagar man stora måltider och går runt för att ge dom fattiga men här i sverige så finns det knappast utan bara några narkomaner som ligger på gatan. Och givetvis MÅSTE du skänka pengar också, även om du som muslim bor i sverige eller i hemlandet, vi gör så att varje dag lägger alla i familjen 100 kr i Koranen, under en hel månad sen delar vi upp pengarna och skickar iväg dom till olika organisationer men om vi vet nån släkting som ska ner till hemlandet så får den människa pengarna ör att skänka dom där. Vi brukar säga att även en åsna kan stänga sin mun och sluta äta, men det är mer än så. Så amir läs på innan du skriver något.

2008-09-08 @ 23:16:09
Postat av: Sanna

Haha.

Håller med dig totalt ;)

2008-09-08 @ 23:24:59
Postat av: Angelica

Anledningen till att man fastar är för att man ska känna medlidande med dem fattiga i tredje världen som inte får varken mat eller matten under dygnets ljusa timmar. För man an aldrig vta hur den utsatte känn sig om man inte går i dennes skor.Eftersom islam har är grundad på fem pelare och fastan är en av dem så måste en troede muslim även fasta.

2008-09-08 @ 23:27:32
Postat av: Soetisen

Fastan är bra.DÅ tänker du på dom fattiga, känner hur dom känner när dom är hungriga. OCH EFTER fastan så skickar man pengar till fattiga. man vill bara känna hur dom känner. Kallas för zekat, fråga din farsa! Så vi gör en bra grej, tänker på dom fattiga och svältande genom att själva svälta i ett par timmar, för att sen efter 30 dagar skicka pengar till dom. Många skickar MYCKET då, flera tusen.Så håll verkligen TYST!

2008-09-08 @ 23:30:16
Postat av: Lina

religion-trams är inget bra utryck för respekt. och att du avslutar din kommentar om fastan med att du ska äta är en aning nervärderande.



tror inte att du vet vad ordet respekt innebär. när du läser om homofobi eller något liknande gör det inte dig lite irriterad eller folk som hatar bögar? precis det du gör själv förnedrar en respekterad religion. behandla andra så som du själv vill bli behandlad, något man lärde sig när man var jätte liten.



de som läser din blogg, eller de flesta respekterar dig som individ. men tror nog att du "föll í din egen fälla" folk ser mer ner på dig nu. Det kanske är något du kan njuta mer av nu.



och sist men inte minst vill jag bara få äran att kalla dig för idiot och vända på allt RESPEKTLÖS.

2008-09-08 @ 23:48:17
Postat av: Petra

folk här snackar om fördomar, respekt osv. Men har ingen hört talas om yttrandefrihet? En blogg är väl dels till för att få yttra sig om det man tycker o tänker?... stå på dig!

2008-09-08 @ 23:52:05
URL: http://petrakarlzzon.blogg.se/
Postat av: Anonym

det finns ingen kvinna i hela världen som vill ha slöja. INGEN. klart som fan att man har det och accepterar det om man är uppfödd med det, men det är ju inte så att kvinnorna vid 16 års ålder helt plötsligt tänker: åh, jag vill börja bära slöja! sluta med tjafset!

2008-09-09 @ 00:25:22
Postat av: Robert

jag förstår inte, vad hände med allt det blonda?

jag vet att du har färgat över det men.. varför?

2008-09-09 @ 00:32:46
URL: http://cafe.blogg.se/
Postat av: Jessy.

varför är ni som påstår er vara muslimer så otrevliga och svär åt Amir?? Som kristen accepterar jag att alla tycker å tänker olika.Islam verkar inte lära er ödmjukhet.Jag som kristen skulle aldrig skriva så otrevligt som ni gör till Amir.

2008-09-09 @ 01:54:11
Postat av: låt honom ha sin åsikt

va är ni för muslimer..ni ska förestella så heliga men ändå tar ni åt er och kommer hit och svär och snackar skit. en riktig muslim ska verkligen inte säga såna saker som ni säger. Tänk va ni gör människor innan ni börjar döma andra bara på grund av hans inlägg. Blir så trött på det där. Om han skulle ha skrivit om oss kristna så tro mig ingen skulle ha börjat kommentera.. bara för att vi tar inte åt oss. Det finns en gud och alla får sin straff till slut. Det är han som ska göra sitt inte vi eftersom vi är inte likvärdiga med Gud. Jag är troende själv och tycker att det är dumt att vissa människor fastar även om dem inte vet själva varför.. Det är bara sanningen. Take it or leave it

2008-09-09 @ 04:10:28
Postat av: Klara

Citerar Lenas inlägg.:

religion-trams är inget bra utryck för respekt. och att du avslutar din kommentar om fastan med att du ska äta är en aning nervärderande.



tror inte att du vet vad ordet respekt innebär. när du läser om homofobi eller något liknande gör det inte dig lite irriterad eller folk som hatar bögar? precis det du gör själv förnedrar en respekterad religion. behandla andra så som du själv vill bli behandlad, något man lärde sig när man var jätte liten.



de som läser din blogg, eller de flesta respekterar dig som individ. men tror nog att du "föll í din egen fälla" folk ser mer ner på dig nu. Det kanske är något du kan njuta mer av nu.



och sist men inte minst vill jag bara få äran att kalla dig för idiot och vända på allt RESPEKTLÖS.



Vem är idiot och respektlös med ovanstående inlägg då? Folk är roliga, skäller på dig för dina åsikter och sen skiter de likadant...

2008-09-09 @ 07:56:27
Postat av: Olivia

Jag tror mer att det är traditioner, Amir man skall vara försiktig innan man kritiserar ett folks traditioner, det är fotast en stor del av det dom har kvar

2008-09-09 @ 08:25:55
Postat av: fatma

Hej Amir,

Visst jag respekterar vad du tycker om fastan osv men då tänkte jag bara berätta för dig, det är ju en grej muslimer gör såsom att be osv osv. Fastan är någon man gör för Gud för det vill han, resten som att be osv osv gör man för sig själv, om du förstår vad jag menar. Och att fasta är ju även för att man ska känna hur de fattiga lever och hur de känner sig, känna sympati helt enkelt.. för när ramadan är slut så slutar de flesta att bry sig. Sen under ramadan så ska man ju även ge zakat du vet yani man skänker pengar exakt som du sa, till någon förening eller något. Jag ville bara att du skulle få veta min syn på fastan, för det är inte alls så konstigt det här. Visst det är jävligt jobbigt ibland men nu ska vi ju inte klaga, det är det minsta vi kan göra med tanke på att de fattiga känner sig såhär hela tiden.. aja

Ta hand om dig :)

2008-09-09 @ 09:05:07
URL: http://fatmamadeleinemassry.blogg.se/
Postat av: Ellen

Din jävla bullemigris! Håll käften och banta istället.

2008-09-09 @ 09:48:29
Postat av: dlc

du har alldeles rätt där !

2008-09-09 @ 10:09:56
URL: http://jeannydelacruz.blogg.se/
Postat av: av

Så sant jeje! haha

2008-09-09 @ 12:25:43
Postat av: AMINA

EPA HÅLLKÄFTEN OCH KNULLA DIN MAMMA, DET ÄR BRA ATT MAN IAF STÅR FÖR VAD MAN TYCKER

2008-09-09 @ 12:48:30
Postat av: Anonym

Din äckliga tjockis,du ska acceptera att vi muslimer gör det,inte att det är det dummaste du nånsin hört?

vad fuck är dina föräldrar ? är inte dom muslimer jo?

orka att du ska leka svensk när du inte är det.

du är 100% ARAB inse bara..va stolt oxå varför skämmas?

skitful..du kommer hamna raka vägen in till HELL jag svär på allt du kommer göra det,ska jag berätta varför?

för du kanske är muslim egentligen,men inte vill vara det..sen att du är BÖG,i ISLAM DET HELT FEL O VA BÖG,sen för du inte fastar fast du egentligen borde eller hur?..tycker det dumt och skriva massa bullshit om att det DUMT o FASTA?

fiitta

2008-09-09 @ 14:03:23
Postat av: Anonym

alltså vadå HJÄLPA DET FATTIGA, dem gör det inte för att hjälpa dem utan FÖR ATT FÖRSTÅ DEM OCH INTE TA ALLT FÖR GIVET. lär er skillnaden. och vem säger att alla som blir upprörda är muslimer? jag är inte muslim men jag blir arg som in i helvete

2008-09-09 @ 14:58:23
Postat av: Faduma

Amir, jag har inte något emot dig som person, jag gillar dig och det hoppas jag att du vet. Alla har rätt till sina åsikter och man har rätt till att uttrycka dem. Men du vet inte vad innebörden till fastan är. De ligger kärlek och uppskatting bakom det. När man väl får äta så samlas familjen och vänner och äter tillsammans. Många fattiga lägger sig med en tom mage och i västvärlden äter människor sig till döds. Vi som är muslimer förväntas i ramadan även att i möjligaste mån uppträda väl, ge allmosor till de fattiga, visa speciellt hög aktning för sin familj samt rena sitt sinne genom att undvika beteenden som våld, ilska, avundsjuka, småaktighet, girighet och illasinnad ryktesspridning. Det är inte som att vi fastar för att bli trådsmala, eller för att plåga oss själva. Det finns en god anldening bakom det hela. Du kanske anser att fastan är korkad, det får du tycka men var påläst innan du tycker till. Kärlek,respekt och förstålese skulle göra en stor nytta i vår värld. Peace!

2008-09-09 @ 15:21:44
URL: http://crazyncool.blogg.se/
Postat av: sami

alltså, det här är ju löjligt. du borde inte prata om saker som du inte förstår eller som du inte tänkt igenom - skaffa åtminstone fakta först. jag menar okej visst, stå för vad du tycker & va stolt över vad du är, men respektera våra seder & traditioner med. jag är stolt muslim, & ramadan är en mkt speciell tid för oss. & du, muslimer skänker pengar till fattiga så ofta dom kan för att visa att dom bryr sig, så det är inte precis som att vi slutar äta/dricka & tro att det ska hjälpa nån. dessutom har traditionen alltid funnits i flerafleraflera år, så jag tycker inte du borde säga sådana respektlösa saker. håll dig till ditt & låt oss sköta vårt, uttala dig inte om saker som är heliga för folk.

2008-09-09 @ 15:26:21
Postat av: Tänk till!

Ser att du redan fått en massa inlägg om fastan här men jag får väl ta och bidra, just därför att jag tycker att många inte förstår poängen men fastan. det handlar inte om att man tror att det "hjälper" det fattig bara för att man går hungrig! Det stämmer att en av anledningarna är att man ska känna av hunger just för att man inte behöver gå hungrig så vet man inte hur det är. Den största poängen med fastan är att den är menad som en månad då man ägnar sig åt att be och vara försjunken i tankar som man inte är under resten av året. En andlig resa helt enkel. Förstår inte varför det är så jäkla svårt att förstå. Det är la mänskligare än att glufsa i sig skräpmat på McDonalds!?

Du borde be din pappa förklara lite för dig.. det är inget fel i att förtå andra! Du vill väl själv bli accepterad som humosexuell!? hur kul är det att läsa nått inlägg mot bögar och nån som tycker att det är sjukt att tycka om nån av sitt eget kön! Sånna människor och åsikter finns men de är la inte rätt för det!

Läser din blogg annars men jag tycker du ska tänka lite innan du uttalar dig om saker som kan vara kränkande mot en folkgrupp.

Det var nog allt..

2008-09-09 @ 17:26:31
Postat av: elin

onödigt, håller med som vissa här.. så mycket fördomar folk har mot homosexuella borde du också tänka till lite och inte ha så mycket fördomar mot islam, folk tar faktiskt åt sig.. har du tänkt på att kristna också fastar? man märker att du har ngt emot islam, tkr om din blogg men det är onödigt att skriva sånna grejer! jag är inte religös på ngt sätt men ville bara säga det.. hatar fördomar :P !

2008-09-09 @ 18:12:44
Postat av: antonia

Varför skriver ni böcker? låt människlan tycka vad han vill. Han respekterar men han har bara en annan åsikt om allt. Ta det lugnt

2008-09-09 @ 21:28:36
Postat av: Gina

Skall du uttala dig om ett ämne skall du vara lärd om det ämnet, inte bara slänga ut saker ur din mun. Man kan vara ärlig och tycka som man vill men endå ha respekt för andra. Du har nu bevisat dig att vara en hycklare då du antagligen inte till att mans ka dömma dig som är bög men du har rätt att dömma andra och deras religion.

Fastan handlar bland annat om:

-Att känna empati/sympati för de som har det mindre.

-Att vara tacksam över det man har.

-Att ge pengar/hjälpa de som har det sämre.

-Att rena sin kropp från gifter osv.

-Att sluta bråka,argumentera,baktala osv.

-Att komma närmare Gud.

-Att inse vad som är viktigt i livet, inte ta något för givet och uppskatta det Gud den allsmäktige har givit oss.

2008-09-09 @ 22:03:19
Postat av: Anonym

shrek ! eller fiona.

2008-09-10 @ 02:06:09
Postat av: e.leo

keep up the good work. älskar din blogg!

2008-09-10 @ 03:41:49
Postat av: Nicole

Jag vill gärna ge ett svar till Gina. Jag respekterar alla religioner och kulturer som finns, men jag tycker fastan är faktiskt ganska farlig. Du säger att det renar ens kropp från gifter, läkare och andra har bevisat att det är farligt att inte äta något alls på dagarna och sedan äta på kvällarna. Och så är det jätte jobbigt för folk som jobbar/går i skolan. De kan inte koncentrera sig, får huvudvärk och yrsel. Kände en tjej som svimmade under tiden hon fastade. Så hur kan den här fastan vara bra? Håller med om att man måste vara tacksam över det man har, men jag tycker bara det är fel sätt att göra det.

2008-09-10 @ 11:53:30
URL: http://nicolecharro.blogg.se/
Postat av: Anonym

för det första, säg inte något utan att veta det.

om du verkligen "vet" hur det här med fastan går till så säger du inte så. Man skänker faktist pengar till dom fattiga, inte bara "svälter" sig själv. Det är ett val som du själv tar o man blir inte tvingad till att fasta så fuck you

2008-09-10 @ 14:01:56
Postat av: Maximus

Amir du tänker rätt o VÄLDIGT logiskt när det gäller fastan. Jag fastar MEN för att jag känner för det och får ro utav det. Alla mår bra på olika sätt, att tro får många att må bra.

Du uttrycker dig LIITE kränkande och kanske därför utsätts för mycket påhopp.

2008-09-10 @ 14:13:08
Postat av: Jennifer

Du akta dej för vad du säger Amir.

Alla tänker olika och om du nu tycker att det är trams så sa du nyss emot dej själv. Det handlar om att ha FÖRSTÅELSE mot dom som är fattiga, jag personligen kan skänka hur mycket pengar som helst åt olika föreningar som hjälper fattiga barn, utan att egentligen bry mej, skulle jag fasta i en hel månad. Så skulle jag defenitift få mkt bättre förståelse. Jag är själv inte muslim, utan jag är kristen. Så jag fastar inte, men det är inte korkat och onödigt att fasta under en månad, det handlar bara om FÖRSTÅELSE!

usch, nu blev jag irriterad.Speciellt på din rubrik, "religion-trams"

tänk dej för!

2008-09-10 @ 14:42:00
URL: http://jenneu.blogg.se/
Postat av: Jenny

WHAT folk fastar eftersom det hör till den religon dom väljer att tro på om du tycker det e skit gör de men håll det för dej sjelv.ALLA HAR RÄTT ATT TRO PÅ DE DOM VILL RELIGON ÄR EN KÄNSLIG OCH OERHÖRT STARK SAK SOM MAN INTE SKA HÅNA FOLK FÖR! Enda sättet att få fullförståelse är att sjelv vara med om det de handlar om tex du kan känna medlidande för någon som sörjer men du kan inte FÖRSTÅ hur de känns förän du sjelv sörjer! DET E DE DE HANDLAR OM FÖRSTÅELSE!

2008-09-10 @ 17:47:59
URL: http://killerprincess.blogg.se/
Postat av: nadia

samtidigt så rensar d faktiskt kroppen..

2008-09-10 @ 21:09:54
Postat av: Anonym

är din fader från tunisien?

vart fan ligger det :O

jävla blatte

2008-09-10 @ 21:35:46
Postat av: Sara

Hej, såg din blogg på första sidan av dem mest besökta.

Jag såg ett inlägg längre upp av vad någon hade skrivit om detta inlägget. Var bara tvungen till att läsa det. Jag började läsa vad andra skrivit också men eftersom klockan e ganska mycket så tröttnade jag snabbt iaf. Jag håller med dig och jag förstår vad du menar med inlägget. Det har inget med att vara respekt lös mot någon(min personliga åsikt). Jag känner en massa människor som fastar och jag förstår inte heller det. Och det finns många saker med religion som jag inte förstår. Jag menar att jag som då ska vara så kallad kristen, jag förstår inte på min religon heller. Jag tänkte på ett citat på kille brukar säga när någon snackar om religon. "Jag tror på gud men inte på religon". Och jag håller med. Religon har bara skapat krig och i min personliga åsikt så e det till för att styra folk.

Jag förstår inte varför folk tar illa upp. Jag hade inte tagit illa upp om någon hade skrivit om kritendomen om jag nu var väldigt troende, (som många tror eftersom jag går i kyrkans kör). Hellre försökt förklara varför det e på ett visst sätt. Men det verkar inte som det finns någon jätte bra förklaring egentligen.

Sen för det andra, handlar inte bloggen om att skriva ner sina tankar och ÅSIKTER.

Jag hade svarat det e min åsikt och jag står för den.

Ha de bäst

2008-09-11 @ 01:42:44
URL: http://misssnilssson.blogg.se/
Postat av: kristin

jag förstår inte vad alla har att klaga på? du skriver dina åsikter som du står för, dom behöver inte läsa om dom tycker det är så dåligt.

2008-09-11 @ 16:46:03
URL: http://chrisstine.blogg.se/
Postat av: Lamija

För det första så är ingen människa tvingad till att fasta.Man avgör själv om man vill eller inte och isf hur många dagar man vill fasta.

För det andra så handlar inte fastan bara om att förstå de fattigas hunger,det handlar om att vara tacksam över det man har och det handlar om det själsliga också.

För det tredje:just den här månaden så måste man vänta tills kl åtta innan man får äta men när det är vinter så brukar det vara runt fyra tiden.Det flyttas hela tiden.

För det femte: I SLUTET AV MÅNADEN SÅ GER MAN FAKTISKT PENGAR TILL DE FATTIGA.



Jag förstår verkligen inte hur man kan skriva så mycket om Islam(ni som har kommenterat med era dumma åsikter att det är dumt att fasta osv) när ni inte har en blekaste aning.

Jag förstår inte varför människor har så jäkla många fördomar om Islam,ni förknippar religionen med terrorister osv, MEN VET NI VAD? Terrorister har inget med Islam att göra,det är galna/sjuka männsikor som inte ens ska förknippas med religion utan kanske KULTUR.Det är en stor skillnad på dom två orden.

Och för er som inte vet så är faktiskt Islam den ENDA religionen som både ACCEPTERAR Kristendomen och Judendomen.

Håll era dumma åsikter för er själva och visa lite RESPEKT,men tyvärr så vet ju tydligen inte alla vad ordet RESPETK betyder.Jag går inte runt och klankar ner på eran religion eftersom jag respekterar att det är upp till varje person att tro på det dom vill.

2008-09-11 @ 16:51:56
URL: http://danzadanom.blogg.se/
Postat av: mussi

Det var fan det korkaste någon kunde säga. Skämms att läsa det och skämms över de människor som håller med dig i frågan. Det var det vidrigaste, okunnigaste och respektlösa någon kan säga.

2008-09-11 @ 19:38:16
URL: http://mzahra.blogg.se/
Postat av: Ida

asså seriöst... jag förstår att du har en blogg och att du får skriva vad du vill i den men vet du vad respekt är? vissa kanske blir ledsna när dom läser dt här, har du tänkt på dt? Jag tycker om din blogg och respekterar dig men dt här var verkligen onödigt. om du vill att folk ska respektera dig får du fan respektera dom :)

2008-09-11 @ 19:45:38
Postat av: Anonym

JÄÄÄÄVLA BÖÖÖÖG JAG SKA KNUUULLLA DIN PAPPAS LIIIV! BARA FÖR ATT DU NTE BLIR RESPEKTERAD DET BETYDER INTE ATT MUSILMER INTE SKA VARA DET DIIIN FUUUCKING GRIIIIS SUUUUG DIN KUK!

2008-09-11 @ 22:18:41
Postat av: Anonym

du är okunnig, du vet inte vad fasta är för ngt... sen klagar ni för att man har fördomar mot bögar?? WTF

2008-09-11 @ 23:21:17
Postat av: allan

du tycker en religiös sed som inte skadar någon annan än individen som utövar det (om det ens skadar) är korkat och att man ska donera genom föreningar vilket muslimerna gör varje månad.... alla har sina seder även ni homosexuella. Ni kan utöva er pridefestival utan problem varje år och så fort någon kritiserar festivalen (exakt det du gör nu) så anklagar ni personen för att inte respektera andra.

2008-09-11 @ 23:54:43
Postat av: -

Postat av: fatma Fastan är någon man gör för Gud för det vill han, resten som att be osv osv gör man för sig själv. Nej så är det inte man måste be om man är muslim, asså vad vet ni alla muslimer va? Inget eller läs koranen och förstå vad gud vill. Lek inte muslim om du har på dig korta kjolar linne och sånt gud har inte sakt att det är ok att ta på sig sånt. NEEEEEJ men ändå så gör alla det varför ens slösa hela sitt liv på de härlivet när de finns bättre. Och du Amir du har skrivit att du är svensk om du är svensk BYT NAMN DIN JÄVLA ÄKLIGA TÖNT! OCH SLUTA SKÄMMA UT ARABER. VARFÖR BRYR DU DIG OM VI FASTAR VAAA? ÄR DET DU SOM FASTAR NEEEEEJ!!!!!!! DIN JÄVLA FETTO OROA DIG INTE DU ÄTER ÄNDÅ MAT. OCH SOM DU HAR SKRIVIT INNAN SKRIV INTE SAKER DU INTE VET OM MIG ELLER NÅT SKIT, MEN DE E PRECIS VAD DU GÖR JUST NU SNACKAR OM SAKER DU INTE ENS VET! svenskar har alltid emot muslimer vad är ert problem va? era föräldrar bryr sig knappast om er ni får göra vad ni vill, de är överdrivet man ska sätta gränser. ENJOY YOUR LIFE DIN BÖG! HATAR DIG ASSSSSSSSÅ DU STÖR MIG SOM FAN DU TROR ATT ALLA GILLAR DIIIIIIIIIIIIIIIIIIG AHHAHAH MEN TRO MIG DU HAR INTE FÖR LITE HATERS! FUCK YOU DIN ASS!

2008-09-13 @ 02:06:32
Postat av: selmalalala

lilla du, du borde ta och läsa lite mer om fastan/ramadan innan du ens skriver något om det, dummaste du någonsin hört? visst det kan ju vara så enligt dig, och enligt många. men engång i tiden har kristna också fastat, fast inte på samma sätt som vi, och inte lika länge, men islam är en av alla religioner som fortfarande har kvar sina traditioner med att fasta och islam är faktsikt den enda religionen som accepterar både judendomen och kristendomen, vi tar allt skit, all kritik, det snackas så sjukt mycket bullshit om islam, Vi snackar gott om alla andra, och vad får vi tillbaka ingenting ni förknippar islam med terrorism, men tyvärr så äre skillnad mellan dom ,jag är ju från bosnien ingen arbab är jag men muslim är jag endå. ;) , Men ialf, Dom som mår dåligt av att fasta, ska inte fasta, dom som klarar av det ska göra det, vill man komma närmare gud och bli rena sig från sina synder osv gör de. Jag fastar varran dag och varje helg, ingen i min famlij gör det, pga att de inte klarar av, men jag gör det, och jag är stolt! . Men en sista sak, respektera oss som muslimer som vi respekterar er homusexuella, handikappade, kristna, judar, osv. :)



annars kan jag säga att jag gillar din blogg.

2008-09-13 @ 13:59:30
URL: http://selmiiicaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej Amir!



Jag vill tipsa dig om att läsa på mer innan du uttrycker dig. Tillsammans med fastan ska man även skänka pengar.

2008-09-13 @ 19:31:46
Postat av: Anonym

Med din vikt och din kaxiga jävla attityd borde du kanske också fasta. Jag är själv inte muslim, men de får många människor att mogna. Att förstå hur de fattiga har det, hur deras profet Muhammed hade det. Så man kan va tacksam för den mat de får annars, är de inte värt något? Folk borde ju lära sig att uppskatta annat folk mycket. Och det tillförfastan. Tänk innan du öppnar din käft!

2008-09-14 @ 21:29:53
URL: http://thebiggestsnakeinsweden.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag tycker Amir har fel här men seriöst människor? Han säger inte att vara muslim är fel men han tycker fasta är galet (osmart skrivet amir). Ska ni då hoppa på honom och kalla honom bögjävel mm? Då sjunker ju ni lika lågt som ni tycker Amir gjort Fiiiifan och vem är det som borde tänka innan dom öppnar käften?

2008-09-17 @ 14:57:29
Postat av: Josefine N

Jag håller med och endå inte, jag håller med att det hjälper inte att vi fastar här uppe i sverige för dom blir ju endå inte mätta :o men jag tycker endå att om man fastar så kanske man fattar lite bättre hur dom har det?



//Josefine

2008-10-24 @ 13:28:10
URL: http://flikkans.webblogg.se/
Postat av: nadine

håll käften mainstream-svenne

2008-10-24 @ 17:39:01
Postat av: Jossan

Jag tycker att du är den sista personen som ska ha fördomar, eftersom du själv hatar att man har fördomar mot bögar. Man fastar för att se hur folk i fattiga länder har det, man ska känna så som dom gör och det gör att man vill skänka pengar till fattiga! Nu är det inte så dåligt att fasta va?

2008-10-26 @ 11:37:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0