Dagens fråga: Päls eller inte?

Fick en kommentar i ett gammal inlägg om päls:
"
HAR DU INGET HJÄRTA? Har du inga känslor för djuren?? Jag kommer ALDRIG mer att gå in på din blogg, för människor som du förtjänar inte en enda sekund av min tid. Du har en jävla brist på mänsklighet. FY FAN för sådana som dig!"

Människor som står för att dom inte använder päls och som kan argumentera för detta gillar jag, det är kloka människor. Alla har rätt att göra sina egna val och sålänge man är medveten om varför man väljer något så är det ju ingen fara. Men något som jag är riktigt trött på är dom människor som går in på youtube och ser när djur slaktas på hemskaste möjliga sätt, och sedan får för sig att hela pälsindustrin fungerar så och helt plötsligt ska sluta med päls. Think outside the box people?!


Kommentarer
Postat av: hilda

jag har fullförståelse faktiskt men överderift? ja.

Men det är fel att ha djur på sina axlar.

2009-03-13 @ 19:09:38
URL: http://retaliate.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha Amir, nu klår vi dom!

2009-03-13 @ 19:09:47
Postat av: nina

folk kan vara ganska korkade när det gäller sånt egentligen. de kan gå runt i en skinnjacka utan att känna skuld men om nån har en pälsjacka så är man tydligen en mördare. samma sak med kött liksom.

2009-03-13 @ 19:11:47
Postat av: mathilda

jag använder inte päls. jag tycker inte det är ok heller. speciellt inte när det är typ säl-skinn, den stackars lilla sälen blir dödad bara för huden! isf är det bättre med en skinnjacka där skinnet kommer från typ en ko, som ändå "används" till något annat:P

2009-03-13 @ 19:13:09
URL: http://mathildasspot.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Jag tror att det är du som behöver tänka lite. Visst, hela pälsindustrin fungerar väl inte så men hur vet du eller andra varifrån just deras päls kommer? Ungefär helt omöjligt att få reda på. Och då stödjer man hela pälsindustrin, även den där de flår levande djur.

2009-03-13 @ 19:13:57
URL: http://annsofielarsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh nej inte du också! Vafan jag har just slutat läsa blondinbellas blogg och jag trodde verkligen inte att jag skulle behöva sluta läsa din också. Päls är äckligt. Päls är mord. Päls är att döda oskyldiga för att vi ska vara SNYGGA, inte ens att päls värmer räknas längre! Att djur ska behöva plågas och dö för ett syfte, att vara snygga, är inte rätt. Tänk om någon gjorde en skinnväska av dig? Flådde ditt huvud och använde det som en pälsmössa? Eller kanske ryckte av huden av dina släktingar för att någon modediva ska kunna gå runt och se snygg ut.

Frågan är, tycker du verkligen att det här är rätt?

Kan DU argumentera FÖR päls så skulle jag väldigt gärna vilja höra det. Open up your mind för VAD Amir?

2009-03-13 @ 19:15:39
Postat av: Linnéa

Jag vet inte hur du tänker - men bara för att det finns andra hemskheter så rättfärdigar det inte pälsindustrins behandling av djuren.

2009-03-13 @ 19:31:00
URL: http://linneaberghall.blogspot.com/
Postat av: Fröken Deilert

Jag har inget emot päls. Inte på det sättet.



Men tex de som får pälsen avskuren levande å sånt skit är ju bara hemskt.



Men det är ju inte alls päls som kommer till på det sättet heller.



2009-03-13 @ 19:39:15
URL: http://malindeilert.blogg.se/
Postat av: Anneli

Håller helt med dig Amir... Jag älskar också päls. Har ny blogg förresten! Hoppas du kikar in.. Mina barn hälsar till dig att du är den bästa gaybloggaren!!! Kram till dig, ser jag dig i stockholm så kommer jag ge dig en stoooooor kram! puss // Mamma Anneli, 38

2009-03-13 @ 19:55:37
URL: http://annelipanneli.blogg.se/
Postat av: Sara

2009-03-13 @ 20:27:01
URL: http://saramunkhammar.blogg.se/
Postat av: sara

SÄG ÅT DIN ÄCKLIGA KOMPIS KISSIE

ATT TA BORT DEN REDIGERADE BILDEN PÅ MIG I SIN BLOGG, SÅN DÄR JÄVLA NÄSA HAR JAG FAAAN INTE!!!!!!!!!!!!!!! Inte okej att hänga ut folk så där.



http://elvismannen.devote.se

2009-03-13 @ 20:28:12
URL: http://elvismannen.devote.se
Postat av: Sara

Det räcker inte att en person struntar i pälsen, vi snackar miljoner, seriöst. Pälsbranchen går otroligt bra nu så varför skulle de inte fortsätta? Allt handlar om pengar. Köp en päls om du vill ha en och den som tycker att det är hemskt får väl bilda en fet grupp på några miljoner och sedan göra någon större revolution om de ska få sin vilja att stoppa pälsindustrin igenom.



Jag är varken för eller emot denna fråga!

2009-03-13 @ 20:35:28
URL: http://saramunkhammar.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej asså jag förstår dig och hon. Jag förstår dig för att du vill ha lite bättre argument och jag förstår henne för hon tycker det är hemskt att bära döda djurs skinn. Jag har valt att inte bära skinn dels för känslan att ha ett dött djurs skinn på sig och dels för att även fast att man (oftast) tar djurs skinn från djur som ändå skulle slaktas och ätas så när man sätter på sig skinn så står man för att det är okej. Och om flera sätter på sig sådana kläder så kommer djur dödas bara för pälsens skull. Det är redna hemskt hur många djur som dör i onödan. Jag kommer inte ihåg siffran, men jag tror att det var typ flera miljoner kilo kött som kastas för att de inte säljs i affärena, de som jag tycker är dåligt är att de som slaktar djuren inte kan minska på slaktning när de märker hur mycket som slängs. Men det är klart allt handlar om pengar och de vill självklart inte att det ska vara brist på kött i affärena. Bara min tanke hejdå.

2009-03-13 @ 22:28:32
URL: http://tvaminuter.blogg.se/
Postat av: Raghid

ja har stoooooor respekt mot dom som hata pälsindustrin osv, assp de dödar söta djur för att vi ska få kläder då vi kan mer enklare sätt skaffa falska osv. men okej köp en kofta med päls eller en mössa. men jag skulle itne gilla om folk köper dyraste pälsarna alltid och ska leka rika kärringar. asså päls är inte ens fint och jag ska vara ärlig, typ man ser ut som en får som inte har tvättat sig, det är okej med päls bara man inte köper allt för mkt ch gör att djur slaktas o flåddas överdrivet mkt.



och juste, det där med blondinbella som du kanske har sett, jag älskar dom som gjordedet, verkligen sköna som vågar visa henne vad hon bidrar med



men jag tycker det är helt onödigt och döda ddjur då man kan skaffa falska päls eler ersätta det med annat. Jag själv läper inte päls och kommmer aldrig i mitt liv att köpa en enda plagg med sådant :/

2009-03-13 @ 22:29:53
URL: http://raggee.blogg.se/
Postat av: Anonym

"..och sedan får för sig att hela pälsindustrin fungerar så och helt plötsligt ska sluta med päls."



Tyvärr så använder dom flesta pälsindustrierna detta brutala sätt till att få pälsen. Att sätta in elstötar på djuren är det vanligaste för pälsen blir finare då. Då tycker jag inte att du ska skriva "think outside the box???" när det inte finns något som är outside the box. Det här ÄR sanningen. Det finns inget snällt sätt att ta ifrån pälsen från en annan levande varelse. Därför tycker jag att vi borde sluta konsumera päls och stoppa så många pälsindustrier som möjligt.

2009-03-14 @ 00:20:53
Postat av: sofie

Men det är lite lustigt eftersom du har sagt tidigare i bloggen att du är sååååååååååååå emot päls.

2009-03-14 @ 09:35:32
URL: http://eifosna.blogg.se/
Postat av: :S

Det där var väl lite Think outside the box av dom.. Och dig! Hur kan man ens GEMFÖRA med mat? Alla vet väl att vi behöver mat för att överleva? Behöver vi RIKTIG päls för att överleva?Nej. Det är endast för att det är snyggt, när fejkpäls är minst lika snyggt... Och vadå äldrevården? Inte det man pratar om nu, då skulle vi kunna rabbla upp allt som är dåligt här på jorden. Lågkonjukturen?Oj då. Varför kan ni inte bara använda fejkpäls.. Hoppas ni blir ett DJUR som PLÅGAS rejält mycket för att en stockholmare ska ha sin jävla päls nästa gång. Vad säger ni då, uak !Skapa vett i huvudet ..

2009-03-14 @ 12:25:17
Postat av: Misslyyckad´

people have no life:P

2009-03-14 @ 14:14:55
URL: http://metrobloggen.se/misslyyckaad
Postat av: :S

håller med Emma. Fan va bra skrivet. Argumentera gärna FÖR päls med vettiga åsikter! Det finns inga lilla du.. Kanske borde bli lite mindre ego och tänka på djuren, allt handlar väl förfan inte bara om dig bara för att du är Sveriges största gaybloggare.. Jag gillade dig innan det här jävla inlägget, fyfan! Vad har du för argument att komma med. Det är snyggt? Eller ska du skylla på allt annat dåligt? Som maten, hahahaha, skrattretande. Misslyyckad, det här tog bara 2 min för mig att skriva" now amma going back to life again ;) "

2009-03-14 @ 15:02:31
Postat av: Anonym

Men du.. Amir.. du ska ju inte tro att det sker på något annat sätt?

Alla djur flås levande. Det görs inte päls på döda djur.

Och jag undrar: har du ens sett hur det går till? Har du hört skriken? Eller sett djuren kvida från smärtan och deras blick?



Att deras hud dras av och sedan att de lämnas där till att dö - det är bara groteskt. Och det gör det inte värt att använda sådana saker.

2009-03-14 @ 19:41:46
URL: http://miztrezz.blogspot.com
Postat av: Anonym

"...eller hygienen på restaurangera" så det är värre än att djur plågas? För övrigt, har du ens tagit redan på hur just din päls har framställts? Förmodligen inte, och det är mer regel än undantag att det görs på ett vidrigt sätt. PANTAT.

2009-03-15 @ 14:07:16
Postat av: Ida

Först tänkte jag skriva en argumenterande kommentar om att pälsindustrin bör stoppas, men sedan såg jag att en smart människa redan varit här & kommenterat. Det äs som taget ur min hjärna!:



'' Postat av: Emma

Åh nej inte du också! Vafan jag har just slutat läsa blondinbellas blogg och jag trodde verkligen inte att jag skulle behöva sluta läsa din också. Päls är äckligt. Päls är mord. Päls är att döda oskyldiga för att vi ska vara SNYGGA, inte ens att päls värmer räknas längre! Att djur ska behöva plågas och dö för ett syfte, att vara snygga, är inte rätt. Tänk om någon gjorde en skinnväska av dig? Flådde ditt huvud och använde det som en pälsmössa? Eller kanske ryckte av huden av dina släktingar för att någon modediva ska kunna gå runt och se snygg ut.

Frågan är, tycker du verkligen att det här är rätt?

Kan DU argumentera FÖR päls så skulle jag väldigt gärna vilja höra det. Open up your mind för VAD Amir?



2009-03-13 @ 19:15:39 ''



Jag håller helt med, idag kan man verkligen inte skulla på att pälsen är till för att hålla oss varma & att vi använt päls sedan långt tillbaka. Nej, det går verkligen INTE. Päls idag används endast för ett ändamål: att vara snygg. Massor av djur dödas bara p.g.a. sin päls! Något som skulle var amer ok är att använda päls från djur som blivit slaktade för att ätas, & då INTE blivit plågade heller. Det är ju bättre att ta vara på allt som går från det slaktade djuret. För många är detta att ha dubbelmoral, men tänker man efter så gör ju även DJUREN såhär, de dödar varandra för att överleva, men inte flår de varandra för att få extra päls?



Det blev ett argumenterande inlägg ändå. Men tänk på detta.

2009-03-15 @ 15:21:35
Postat av: Alexandra

Där satt den Amir! Jag använder själv päls och börjar tröttna så otroligt på folk som klagar. Att de lägger ner så mycket tid av deras liv på att kritisera andras stilar är helt enkelt bara patetiskt.

Förresten, hjälp mig att samla poäng är ni snälla

www.gratisskor.se/Register.asp?r=5178

2009-03-16 @ 15:03:36
URL: http://uppsagd.blogg.se/
Postat av: celine

Pälsindustrin är sjuk!

2009-04-23 @ 15:03:35
URL: http://celine.bloggsida.se/
Postat av: Celine :)

Det är sjukt med päls!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!



I köttindustrin dödas djur för att bli mat. Vi människor är allätare precis som många andra arter som tex björnar och apor, men i pälsindustrin dödas de BARA för att päls! Eller nä ibland dödas de inte utan flås levande. Jag har sett filmer där katter och hundar flås levande. Tusentals djur blir flådda levande varje dag. Det är inte så trevligt...



De svenska pälsindustrierna är ju självkart bättre då de inte flås levande! Men ändå, de får ju leva hela sitt korta liv i små burar. Jag tycker att vi ska SLUTA BÄRA PÄLS NU. Och inse hur djuren egentligen behandlas. Men det är klart, ni pälsbärare kommer bara skylla på att alla djur inte behöver lida. Egoistiskt tycker jag! Att vi inte slutat bära päls 2009.

2009-08-15 @ 08:37:40
URL: http://www.celine.cybersite.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0